Píšeme Boldem blog

Automatizace výročí, svátků a narozenin – udělejte zákazníkům radost

Publikováno 6 min. čtení

Muž dívající se na počítačovou obrazovku, kde má otevřený editor šablon Bolde

Taky máte radost pokaždé, když vidíte, že si na vás někdo vzpomněl? I když je to jen automatické přání od Facebooku špatně přeloženou češtinou? Přání k svátku a narozeninám potěší každého. Bez výjimky. V rámci e-mail marketingu jsou proto automatizovaná přání k výročím hned po opuštěném košíku jedny z nejsilnějších a nejúspěšnějších kampaní, které do své strategie můžete zařadit.

Proč narozeninové a svátkové kampaně dělat? 

Každý má rád, když vidí, že si na něj vzpomenete. Vyvolá to v člověku pocit, že na něj někdo myslí a že na něm ostatním záleží. A protože lidé jsou založeni především na emocích, je důležité, aby si vás zákazníci s nějakou emocí spojili. Ideálně pozitivní. A to přání k svátku nebo narozeninám bezesporu je.

Díky tomu si se svými zákazníky vytvoříte silný vztah založený na důvěře a s takto vytvořeným vztahem se do budoucna vždycky pracuje lépe.

Dřevěné srdce a kolem něj poskládané dřevěné kostičky s nakreslenými panáčky

Co budete k výročním automatizacím potřebovat? 

Abyste ale takové kampaně mohli realizovat a zařadit do plánu, nebude vám stačit jen e-mail, který zákazník vyplnil během přihlášení k odběru newsletteru. Daleko lépe se pracuje například se zákazníky, kteří už u vás nějakou objednávku provedli. U nich máte minimálně jméno a můžete se pustit do svátkové kampaně.

V Boldem navíc nemusíte u každého jména v kalendáři ručně hledat a vyplňovat, kdy má konkrétní kontakt svátek. V systému máme integrovaný český i slovenský kalendář, takže jméno je všechno, co u nás ke svátkové kampani budete potřebovat.

Screenshot z aplikace Boldem s ukázkou výběru integrovaného kalendáře

Získat datum narození pro narozeninovou kampaň už je o něco složitější. Spousta lidí to může vnímat jako citlivý údaj, a ne každý ho bude chtít uvádět. V takovém případě můžete na rovinu zákazníkovi říct, proč byste jeho datum narození rádi měli v databázi.

„Dostáváte rádi dárky? My je rádi rozdáváme! Prozraďte nám, kdy slavíte narozeniny a my vám každý rok pošleme malou pozornost.“

Screenshot sběrného formuláře s příkladem toho, jak si říct o datum narození

Když člověk ví, k čemu citlivý údaj potřebujete, a navíc uvidí, že s ním nezamýšlíte nic špatného, vaše důvěryhodnost a pravděpodobnost, že vám tuto informaci sdělí, stoupne.

Výroční automatizace ale nemusí být jen o svátcích a narozeninách. Může to být například výročí prvního nákupu, výročí prvního předplatného, výročí členství v klubu. Vše záleží na tom, čemu se ve vašem podnikání věnujete a jaká data o svých uživatelích sbíráte a máte k dispozici.

Co by nemělo v e-mailové šabloně s přáním chybět?

Když už zákazník z předmětu a pre-headeru (náhledový text e-mailu) vidí, že mu přejete k svátku nebo k narozeninám, automaticky očekává, že uvnitř najde nějaký dárek nebo pozornost. Proto když otevře e-mail a je v něm opravdu jen textové přání, může cítit lehké zklamání.

A protože jsme si už na začátku říkali, že lidé jsou založeni především na emocích, nechceme, aby si nás zákazník spojoval se zklamáním. To pozitivní emoce rozhodně není. 

Slevou nikdy nic nezkazíte. Je to sice v narozeninových a svátkových kampaních nejrozšířenější a nejoblíbenější dárek, ale pořád lepší než nic. Pokud ale chcete vystoupit z řady slevových přání, zkuste se nad tím na chvíli pozastavit a zamyslet se hlouběji.

Jeden člověk dává druhému člověku dárek

Tvoříte například exkluzivní obsah? Nabídněte ho k narozeninám na omezenou dobu uživatelům, kteří si VIP členství neplatí. Oni uvidí, že vám na nich záleží a na druhou stranu je to může pošťouchnout a motivovat k tomu, aby si pak na další období už přístup zaplatili.

Projděte si všechny možnosti, jak můžete své zákazníky obdarovat a vyberte ten nejoriginálnější způsob, jak to udělat. Jen tak vaše zpráva ve schránce nezapadne v hromadě dalších blahopřání.

Personalizace je důležitější, než kdy dříve

Když svému zákazníkovi přejete ksvátku, určitě by mělo zaznít jeho jméno, a to ve správně vyskloňovaném tvaru. Ideálně hned v předmětu. Personalizace vjakékoliv formě bude vždy působit pozitivněji než obecně vytvořená hromadná rozesílka. A to nejen ve svátkových kampaních.

  1. Oslovte zákazníka jménem ve správném tvaru pomocí proměnné už v předmětu (Jak pracovat s proměnnými?)
  2. Na základě aktivity na webu vyberte produkty, o které by mohl mít zájem
  3. Připravte pro něj speciální cenovou nabídku
Screenshot ukázkové e-mailové šablony pro svátkovou kampaň

Naopak opatrní buďte u narozeninových přání. Možná to bude z vaší strany dobrý úmysl, zmínit věk, nicméně ne každý to může brát pozitivně a v některých případech může uvedení věku vyvolat u příjemce deprese. A ty v nich rozhodně vyvolávat nechcete.

Zkuste to trošku zaobalit. Vytvořte třeba speciální šablony k jubileu. Nemusíte zmiňovat zrovna konkrétní číslovku. Obyčejné „Slyšeli jsme, že tu má někdo kulatiny!“ bohatě postačí. Nezapomeňte ale na správné nastavení podmínek, ať pak nechodí přání ke kulatinám úplně všem. I těm, kteří už mají kulatiny za sebou, nebo je teprve čekají.

A tak je to i s dalšími způsoby personalizace. Zamyslete se nad tím, jaká data o zákaznících sbíráte a jak je můžete využít k co nejlepší segmentaci.

  • Pokud máte dámskou a pánskou nabídku, vytvořte přání zvlášť pro ženy a zvlášť pro muže.
  • Pokud u uživatelů vidíte preference kategorií, připravte si speciální šablony pro každou kategorii.
  • Pokud vidíte, že zákazník nakupuje jeden specifický žánr knih víc než jiný, nabídněte mu produkty stejného žánru.
  • Pokud si na vašem e-shopu může uživatel vytvořit wish list, zakomponujte do šablony slevu právě na tyto produkty.

A takhle bychom mohli pokračovat dál. Možností je opravdu spousta.

Chcete vydělávat o 40 % víc, než vaše konkurence? Investujte čas a peníze do personalizace.

Více statistik personalizovaného e-mailingu →

Vytvořte automatizovanou výroční kampaň v Boldem

Předtím, než vůbec s tvorbou automatizace v samotné aplikaci začnete, je dobré mít předem jasně připravený scénář, jak bude kampaň vypadat, jaké budou jednotlivé kroky a jak budou nastavené podmínky.

Proč využívat automatizace?

  • Automatické odesílání série e-mailů – robot pracuje za vás
  • Oslovování relevantních příjemců
  • Možnost personalizovat rozesílky

Přečíst si o výhodách automatizací více →

Poté, co budete mít jasnou představu, vytvoříte si v editoru transakční šablonu. V případě podrobnější segmentace pak více šablon. Při vytváření a ukládání nezapomeňte v obecném nastavení zaškrtnout, že se jedná o transakční e-mail a vyplnit všechny povinné údaje.

Screenshot s ukázkou, jak přepnout šablonu pro transakční e-maily a co všechno v ní vyplňovat

Jakmile máte šablony hotové, můžete se pustit do sestavování samotného scénáře. Ve spouštěčích vyberete možnost „Nastane výročí data“ a přetáhnete na plátno. Editor automatizací funguje stejně jako editor šablon na principu Drag & Drop, tedy táhni a pusť. Jak bude automatizace pokračovat dál záleží na tom, jakou strategii jste zvolili.

Může to být jednoduché odeslání jednoho e-mailu pro všechny.

Schéma jednoduché výroční automatizace

Může to být jednoduché odeslání segmentovaných šablon založených na podmínkách, které najdete  na kartě Operátory.

Schéma výroční automatizace s podmínkou

Můžete po odeslání první vlny e-mailů poslat na základě podmínky připomenutí těm, kteří nenakoupili

schéma automatizace s připomínkou

Nebo můžete vymyslet dokonale propracovanou automatizaci o několika krocích a podmínkách. Vše záleží čistě na vás a kreativitě se v tomto případě meze nekladou.

Podrobnější návod, který vám pomůže sestavit vaši vysněnou výroční kampaň, najdete v nápovědě →

Zajímá vás, co všechno ještě Boldem umí? Přečtěte si další informace o tom, jak využít automatizovaný marketing ve firmách s Boldem.

Sbírejte od zákazníků plusové body

Šablony i scénář máte připravené, už zbývá jen poslední věc před ostrým spuštěním. Automatizaci před spuštěním pečlivě otestujte, abyste ověřili, jestli všechny kroky a podmínky fungují tak, jak mají. Jakmile je všechno otestováno, výroční automatizaci spusťte a sbírejte od svých zákazníků plusové body – automaticky a bez práce!

Přečtěte si podrobný návod, jak na testování automatizací v Boldem →

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 10. srpna 2023

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Rodina v poli
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Farmář drží dýně
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Automechanici
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Zubařka a její pacientka
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Portrét mladé ženy
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
Příklady scénářů pro využití vlastních událostí v Boldem

21. března 2024

Vlastní události: Využívejte data naplno

Vlastní události jsme vám představili už před dvěma týdny. Ve zkratce se jedná o úložiště v Boldem, kam si můžete ukládat jakákoliv data, která na svém webu, v aplikaci nebo na jiné platformě chcete…

Grafické znázornění příkladu automatizace na základě vlastních událostí a jejich výhod

5. března 2024

Spouštíme vlastní události Boldem

Data nad zlato. Proto jsme v Boldem spustili vlastní události, které vám výrazně usnadní personalizovanou a cílenou komunikaci se zákazníky.