Malá firma zabývající se více než 15 let výrobou ekologického produktu Likvidátor pachu ALP, který je šetrný nejen k lidem, ale i k přírodě.
Kromě tohoto vlajkového produktu nabízí Alpík v kamenném obchodě v Ostravě a na e-shopu další přírodní a šetrné produkty z celého světa.
Technická výzva
Cílem bylo doplnit firemní marketingový komunikační mix o e‑mail marketing. Navrhnout vzhled kampaní, sestavit plán a strategii hromadného mailingu a automatického e‑mailového scénáře, který se bude spouštět na základě nedokončené objednávky.
Proces
1. Hromadný mailing
Příprava designu e-mailových kampaní a stanovení rozesílek v rámci jednoho měsíce. Kampaně odrážejí aktuální trendy a novinky nabízené na e-shopu. Dle toho se připravují a plánují rozesílky.
Každý měsíc sledujeme výkon na základě statistik mailingového nástroje a v kombinaci se statistikami z Google Analytics zpracováváme pro klienta pravidelné reporty.
2. Automatizace
V roce 2021 jsme k hromadnému mailingu zařadili i automatizace. Cílem bylo stanovit, jaké automatizace se budou realizovat a v jakých časových intervalech se budou spouštět. V únoru 2021 jsme spustili první automatizaci na opuštěný košík. Zároveň jsme vytvořili e-mailovou kampaň, která dynamicky dotahuje produkty vložené do košíku a následně spouští automatický proces. V rámci tohoto typu komunikace se nám osvědčilo rozdělit komunikaci do 2 fází:
Fáze 1
Fáze 2
Odeslání e-mailové kampaně po 3 hodinách od nedokončení objednávky (spuštění automatizace).
Kontrola po 24 hodinách od nedokončení objednávky.
Pokud zákazník e-shopu, po prvním zaslaném e-mailu, objednávku nedokončí, systém na jeho adresu automaticky pošle druhý upozorňující e-mail, který je odlišný od toho prvního. Sdělení v sobě nese tón naléhavosti a apeluje na dokončení objednávky.
Rozdělení automatizace na opuštěný košík
Během přípravy jsme vymysleli 2 navazující kampaně, jejichž sdělení měla vzestupnou naléhavost. Zatímco v první kampani zákazníka pouze upozorňujeme na nedokončenou objednávku, ve druhé kampani jsem obsah více emocionálně zabarvili.
V květnu roku 2021 jsme opuštěný košík doplnili o automatizovanou uvítací kampaň, jejímž cílem je reagovat na registraci zákazníků na e-shopu.
Výsledky
1. Před zavedením automatizací
Před zavedením automatizací se v rámci e-mail marketingového nástroje využíval pouze hromadný mailing, který byl zahájen v květnu 2017.
Abychom drželi krok s aktuálními trendy, vzhled kampaní a jejich rozložení se v průběhu času měnilo. První změna přišla v roce 2020.
Další aktualizace byla realizována začátkem roku 2022.
2. Po zavedení automatizací
Díky automatizacím se podařilo obohatit e-mailový kanál o nový typ sdělení.
V porovnání s ostatními kampaněmi bylo u automatizovaných kampaní dosaženo několikanásobně lepšího výsledku, co se míry otevření a prokliků týče.
V případě opuštěného košíku mluvíme až o 2,4násobku navýšení míry otevřenosti a 9,5násobku navýšení míry prokliku. V případě uvítací kampaně se jedná o 1,9násobek navýšení míry otevřenosti a 4násobek navýšení míry prokliku.
3. Mailing v komunikačním mixu
E-mail marketing v rámci celého marketingového komunikačního mixu firmy přispívá na konverzích v průměru každý měsíc 5,66 %. Podíl automatizovaných kampaní na celkovém e-mail marketingu je 27 %.
Souhrn přínosů
Napojení e‑mailového nástroje na systém e‑shopu umožňuje automatické získávání dat.
Nastavení sofistikovanější formy e‑mailového kanálu.
Doplnění e‑mailingu do online komunikačního mixu společnosti.
Nárůst tržeb, které tento kanál dokáže vygenerovat.
Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.