Příběh
Malá firma zabývající se více než 15 let výrobou ekologického produktu Likvidátor pachu ALP, který je šetrný nejen k lidem, ale i k přírodě.
Kromě tohoto vlajkového produktu nabízí Alpík v kamenném obchodě v Ostravě a na e-shopu další přírodní a šetrné produkty z celého světa.
Technická výzva

Cílem bylo doplnit firemní marketingový komunikační mix o e‑mail marketing. Navrhnout vzhled kampaní, sestavit plán a strategii hromadného mailingu a automatického e‑mailového scénáře, který se bude spouštět na základě nedokončené objednávky.
Proces
1. Hromadný mailing
Příprava designu e-mailových kampaní a stanovení rozesílek v rámci jednoho měsíce. Kampaně odrážejí aktuální trendy a novinky nabízené na e-shopu. Dle toho se připravují a plánují rozesílky.
Každý měsíc sledujeme výkon na základě statistik mailingového nástroje a v kombinaci se statistikami z Google Analytics zpracováváme pro klienta pravidelné reporty.
2. Automatizace
V roce 2021 jsme k hromadnému mailingu zařadili i automatizace. Cílem bylo stanovit, jaké automatizace se budou realizovat a v jakých časových intervalech se budou spouštět. V únoru 2021 jsme spustili první automatizaci na opuštěný košík. Zároveň jsme vytvořili e-mailovou kampaň, která dynamicky dotahuje produkty vložené do košíku a následně spouští automatický proces. V rámci tohoto typu komunikace se nám osvědčilo rozdělit komunikaci do 2 fází:
Fáze 1 | Fáze 2 |
---|---|
Odeslání e-mailové kampaně po 3 hodinách od nedokončení objednávky (spuštění automatizace). | Kontrola po 24 hodinách od nedokončení objednávky. Pokud zákazník e-shopu, po prvním zaslaném e-mailu, objednávku nedokončí, systém na jeho adresu automaticky pošle druhý upozorňující e-mail, který je odlišný od toho prvního. Sdělení v sobě nese tón naléhavosti a apeluje na dokončení objednávky. |
Během přípravy jsme vymysleli 2 navazující kampaně, jejichž sdělení měla vzestupnou naléhavost. Zatímco v první kampani zákazníka pouze upozorňujeme na nedokončenou objednávku, ve druhé kampani jsem obsah více emocionálně zabarvili.
V květnu roku 2021 jsme opuštěný košík doplnili o automatizovanou uvítací kampaň, jejímž cílem je reagovat na registraci zákazníků na e-shopu.
Výsledky
1. Před zavedením automatizací
Před zavedením automatizací se v rámci e-mail marketingového nástroje využíval pouze hromadný mailing, který byl zahájen v květnu 2017.

Abychom drželi krok s aktuálními trendy, vzhled kampaní a jejich rozložení se v průběhu času měnilo. První změna přišla v roce 2020.
Další aktualizace byla realizována začátkem roku 2022.
2. Po zavedení automatizací
Díky automatizacím se podařilo obohatit e-mailový kanál o nový typ sdělení.
V porovnání s ostatními kampaněmi bylo u automatizovaných kampaní dosaženo několikanásobně lepšího výsledku, co se míry otevření a prokliků týče.

V případě opuštěného košíku mluvíme až o 2,4násobku navýšení míry otevřenosti a 9,5násobku navýšení míry prokliku. V případě uvítací kampaně se jedná o 1,9násobek navýšení míry otevřenosti a 4násobek navýšení míry prokliku.
3. Mailing v komunikačním mixu
E-mail marketing v rámci celého marketingového komunikačního mixu firmy přispívá na konverzích v průměru každý měsíc 5,66 %. Podíl automatizovaných kampaní na celkovém e-mail marketingu je 27 %.

Souhrn přínosů

- Napojení e‑mailového nástroje na systém e‑shopu umožňuje automatické získávání dat.
- Nastavení sofistikovanější formy e‑mailového kanálu.
- Doplnění e‑mailingu do online komunikačního mixu společnosti.
- Nárůst tržeb, které tento kanál dokáže vygenerovat.
- Zlepšení vztahu vůči značce.