Píšeme Boldem blog

Tak ten píše! 14 tipů pro efektivní e-mail copywriting

Publikováno 5 min. čtení

Pracovní stůl copywritera s notebookem, zápisníkem, perem, telefonem, brýlemi a rostlinou v květináči

Že je e-mail marketing báječná věc, to už mnozí víte. Také asi víte, že má velký potenciál a že jeho síla spočívá v přímém oslovení zákazníka v určitém čase a s konkrétním sdělením. Kde jinde klást důraz na kvalitní copywriting než právě zde? S velkou pravděpodobností totiž neexistuje firma, která staví zákazníka na jiné než první místo. A právě formou direct e-mailingu může svoji klientelu informovat, zásobovat novinkami, inspirovat i pobavit. Zkrátka budovat s ní vztah. 

Co je e-mail copywriting

Pojďme si na úvod pojem e-mail copywriting trošku přiblížit. Jde o proces tvorby textu e-mailových sdělení, která dokáží příjemce citlivě přesvědčit. A k čemu? Jako první se nabízí odpověď, že má přesvědčit k nákupu (přece marketing, ne?!). Ale nebuďme přízemní. Hromadná rozesílka e-mailů má daleko širší záběr.

Dřevěné tiskařské litery jsou poskládané vedle sebe do dvou řad a tvoří slovo copywriting

Tvorba copy z hlediska účelu sdělení

Jak zmiňujeme v úvodu, e-mailingem můžete navázat vztah s vašimi zákazníky. Můžete skrze něj vést dialog – to když například potřebujete vyplnit dotazník. Nebo jim formou pravidelného newsletteru můžete o sobě dávat vědět. Taky můžete v rámci prodejní akce nabídnout něco, o co určitě stojí. Stranou nesmí zůstat ani různé druhy transakčních e-mailů. Zkrátka těch druhů sdělení je mnoho. A právě kvalitně napsaný text pomůže, aby váš e-mail upoutal pozornost. 

Příprava se vyplácí

Než se dáte do samotného psaní, ujistěte se, že jste na něj dobře připravení. Sepsali jsme pro vás několik rad. Přečtěte si, na co všechno si dát pozor, co nepodcenit a co si ohlídat. Síla dobře napsaného newsletteru se pak projeví naplno. A když už tohle všechno znáte a umíte, je na čase se stejnou pečlivostí přistoupit k samotnému e-mail copywritingu. Pojďme si společně projít ta nejdůležitější doporučení, díky kterým bude váš e-mailing více než efektivní.

Větší množství barevných dopisních obálek vycházejících z notebooku jako evokace hromadné rozesílky e-mailů

14 tipů pro efektivní e-mail copywriting

  1. Netlačte na pilu
    Pište tak, aby neměl zákazník pocit, že je na něj vyvíjen tlak. Volte proto vhodná slova a vyvarujte se podbízivému tónu. Dejte najevo, že mu věnujete svoji pozornost.

  2.  

  3. Méně je více
    Pište stručně a jasně. Nepište nic navíc. Sami jistě víte, že čas je cenný a nikdo jej nemá na rozdávání. Proto sdělení zbytečně nezahlcujte nepodstatnými informacemi.

  4.  

  5. Důležité informace patří na začátek
    To zásadní sdělení, kvůli kterému e-mail posíláte, musí být hned na začátku. Od věci není zahájit text otázkou. Je to dobrý otvírák a umí vtáhnout do děje.

  6.  

  7. Krátký a výstižný nadpis
    Nadpis volte spíše kratší. Neměl by být delší než 7 slov. Pokuste se do něj dostat hlavní myšlenku sdělení.

  8.  

  9. Text zpřehledněte
    Pokud je e-mail delší, nezapomeňte jej rozčlenit na kratší úseky. Využívejte odrážky. Hustě nasázený a nepřehledný text může příjemce odradit.

  10.  

  11. Formátujte
    Formátování textu je nezbytnost. To nejdůležitější zvýrazněte. Příjemce totiž v  mnoha případech text přelétne očima, aby v  rychlosti zjistil, o čem vlastně je.

  12.  

  13. Pište bezchybně a kontrolujte
    Dbejte na pravopisnou a interpunkční bezchybnost. Ať to máte vyladěné po všech stránkách. Není od věci nechat text zkontrolovat více lidmi. Překlep se objeví, ani nevíte jak.

  14.  

  15. Volte kratší věty
    Nezapomeňte, že délka vět ovlivňuje dynamiku textu. Krátké věty dělají text živější. Ten pak plyne mnohem energičtěji, než je tomu v  případě delších souvětí.

  16.  

  17. Jeden e-mail = jedno sdělení
    Soustřeďte se při psaní na to, co chcete e-mailem říct. Nepřehlcujte příjemce a zvolte si raději vždy jen jedno téma či cíl. Nekombinujte přespříliš.

  18.  

  19. Přidejte něco navíc
    Co byste řekli na přidanou hodnotu e-mailu? Když se příjemce dozví pokaždé něco nového nebo užitečného, příjemně ho to namotivuje. Může to být citát pro dnešní den, zajímavost či rada z  oblasti preferované vaší cílovou skupinou, pozoruhodný rekord a podobně.

  20.  

  21. Vyzvěte je k akci
    Nesmí chybět vkusné a výrazné tlačítko CTA, tedy odkaz, který vyzývá k akci. K jaké? To je právě většinou důvod, proč e-mail posíláte.

  22.  

  23. Co nesmí chybět
    Nezbytné prvky, které by měl mít každý e-mail: kontaktní údaje včetně odkazů na sociální sítě, odkaz k odhlášení z odběru a odkaz na možnost zobrazit e-mail v prohlížeči, pokud se nenačte správně.

  24.  

  25. Tip pro opravdové kreativce
    Vytvořte si fiktivní postavu, která bude tváří vašeho e-mailingu. Může psát skutečné příběhy, např. sérii na pokračování. To zní zajímavě, nemyslíte?

  26.  

  27. Osobní tip Boldem
    Na konec textu můžete připojit post scriptum (P.S.) s nějakou zajímavou doplňující informací. Tento prvek dokáže znovu upoutat pozornost. Jen si vzpomeňte na vaši osobní korespondenci. Konec dopisů to přece vždycky pozvedlo, nebo ne?

Dřevěné kostky s písmeny jsou vystavěné v řadě a tvoří slovo newsletter, v pozadí rostlina v květináči

Co říct závěrem?

S trochou času, vnímavosti a citu dokáže skvělý newsletter sestavit téměř každý. A víte jak? Sledujte trendy. Zajímejte se o to, jak píšou ostatní. Ve vaší e-mailové schránce určitě nějaké poklady najdete. Nezapomeňte také, že text newsletteru musí být vždy v souladu s celkovým vyzněním marketingové komunikace dané značky či firmy. A pokud si říkáte, že na psaní moc nejste, tak jako bonus přidáváme na závěr ještě dvě rady. Napište jen to, co skutečně chcete říct – jednoduše a jasně. I to může být autorský styl copywritera. A druhá rada? Ozvěte se nám. My v Boldem totiž víme, jak potěšit oko i duši skrze pečlivě a originálně sepsaný e-mail. 

Eva Maxová Autor: Eva Maxová
Publikováno: 6. června 2023

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Žena se usmívá před notebookem
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Portrét mladé ženy
  • Rodina v poli
  • Farmář drží dýně
  • Automechanici
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Zubařka a její pacientka
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
customer data platform Boldem

15. července 2024

Boldem jako Customer Data Platform

Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.