Píšeme Boldem blog

Co nepodceňovat, než se pustíte do e‑mail copywritingu

Publikováno 6 min. čtení

Náhledový obrázek psaní na klávesnici s vodoznakem B!

Copywriting v e-mail marketingu má svoje pravidla stejně jako každá jiná marketingová disciplína. Ale nestojí jen sám o sobě. Aby splnil svůj účel, měl by být v souladu se všemi ostatními funkčními i vizuálními prvky e-mailingu. Musíme zkrátka nabídnout zákazníkovi, co si přeje, a to těsně před tím, než zjistí, že si to přeje. Co všechno je tedy zapotřebí zohlednit, aby text sdělení vynikl mezi ostatními? 

Firemní strategie jako základ e-mail marketingu

E-mail marketing je jedna z forem komunikace se zákazníky. Měl by proto být v souladu s firemní strategií a ctít její hodnoty a cíle. Spolupráce s marketingovými specialisty je v této vstupní fázi taková sázka na jistotu.

Ti totiž dokáží definovat potřebné vstupní informace: Kdo je vaše cílová skupina, jaké jsou její preference, jaký jazyk a tón komunikace je vhodný, jaká je firemní identita po grafické stránce nebo jaký je dílčí cíl e-mail marketingové komunikace v rámci celého marketingu značky. Tyto vstupní informace přesně určují i samotný copywriting a s tím máte už slušně našlápnuto.

Papíry s nápisy STRATEGY, MARKETING STRATEGY a TRENDS srovnané vedle sebe na bílé ploše.

Segmentace nad zlato aneb víte, komu píšete?

Při plánování obsahu newsletteru (nebo jiné formy sdělení) se na něj podívejte očima příjemce. Cenným zdrojem informací o příjemci je vaše databáze kontaktů. Segmentace zákazníků, tedy jejich rozdělení podle určitých kritérií, vám pomůže definovat něco jako model chování dané skupiny. 

Na základě toho pak můžete zákazníka oslovit s cílenou nabídkou. Čím více informací o něm máte, tím lépe dokážete text a celé sdělení přizpůsobit a personalizovat. Jen tak získá příjemce pocit, že je pro vás důležitý a že jej vnímáte individuálně.

Řady růžových a zelených sedaček rozlišených dle sektorů na stadionu.

Kdy a jak často je dobré e-maily posílat

O mnohém rozhoduje i doba a četnost rozesílky. Obecně platí, že víkendy, pondělky a pátky nejsou úplně vhodné. Zbytek může být, ideálně dopoledne. Není to ale žádné dogma. Raději pomocí metriky zjistěte časy otevření a tomu rozesílku přizpůsobte. A jak často posílat? Méně znamená více

Newsletter zasílaný každý den brzy zevšední. Nechcete však ani upadnout v zapomnění. Vyzkoušejte a testujte, co bude nejlepší. Pokud máte relevantní obsah ke sdělení, posílejte třeba každý týden. Jen ať to není na sílu. Nezapomeňte, že e-mailová schránka je vlastně soukromá záležitost. Proto do ní člověk pustí jen toho, kdo si získá jeho důvěru.

Síla copywritingu: Kde je správná volba slov rozhodující

Odesílatel, předmět a preheader (čili krátký text zobrazovaný v náhledu e-mailu vedle předmětu nebo pod ním lákající k přečtení nebo shrnující sdělení e-mailu). Tato svatá trojice je naprosto klíčová. Lidé jsou jednoduše obezřetní a neplýtvají časem na nevyžádané e-maily. Proto se doporučuje optimální délka předmětu mezi 4 a 7 slovy a délka preheaderu mezi 6 a 12 slovy.

Jednotlivá písmenka W, O, R, D a S ze hry Scrabble volně postavená vedle sebe na zrcadlové ploše.

Pečlivě vybírejte jméno odesílatele

Z hlediska GDPR víme, že k posílání marketingových sdělení musíme udělit firmě či podnikatelskému subjektu souhlas. Proto je právě název firmy (či podnikatelského subjektu) jako odesílatel v drtivé většině více než opodstatněný. Ať je jasno hned ze začátku. Určitě nic nezkazíte, pokud název firmy doplníte křestním jménem konkrétního člověka z této firmy, případně názvem pozice

Pokud použijete pouze jméno a příjmení konkrétní osoby bez upřesnění firmy, bylo by dobré, aby z předmětu, potažmo z preheaderu, jasně vyplynulo, že nejde o žádný spam, ale o poctivé reklamní sdělení. A jen na okraj: adresa odesílatele by neměla být v režimu no-reply, ale na e-mail by se mělo dát bez problému odpovědět. Měla by být zkrátka funkční.

Řekněte to pomocí emoji

Kromě písmen a interpunkčních znaků se v předmětu e-mailu často setkáváme také s emotikony. Názory na ně i míra jejich užití se liší. Zrovna v tomto případě je dobré myslet na známe tvrzení, že méně je více. Pokud to vyloženě není záměr vaší komunikace, nejsou v předmětu a preheaderu nutné. 

Někdy ale dobře zapadnou do celkového vyznění předmětu a trefně vyjádří konkrétní jev či emoci. Když si nejste jistí, můžete se na problematiku emotikonů v e-mailingu podívat podrobněji. I v tomto případě platí, že hodně napoví charakteristika vaší cílové skupiny. Stejně tak jako A/B testování předmětu.

Veselý smajlík nakreslený na zamlženém skle.

Spamu se vyhněte

Určitě to nepřehánějte s vykřičníky či jinými interpunkčními znaménky. Velká písmena použijte jen tam, kde je to opodstatněné. Pokud jste z oboru, pravděpodobně víte, že existují slova, slovní spojení a obraty, které umí zvýšit hodnotu open rate (míra otevření e-mailu). Ale jsou i taková slova, která nejen příjemce, ale hlavně antispam vyhodnotí jako kritická a váš e-mail už je na cestě do nevyžádané pošty. Máme pro vás několik osvědčených rad, jak tomu zabránit.

Kde hraje copy největší roli: Předmět e-mailu

Text pro předmět volte s ohledem na čas, který mu příjemce věnuje. A ten moc dlouhý není, jde o několik málo sekund. Takže jak?

Písmenka před divadelní oponou
  • Exkluzivní nabídka, která je časově či jinak omezená. Toto je takový základní vzorec, protože příjemce má pocit, že patří mezi vyvolené
  • Radost příjemci udělá také oslovení jménem.
  • Zaujme i takový předmět, který obsahuje číslice, mozek totiž v záplavě písmen zbystří.
  • Slevy, služby zdarma nebo akce popište o něco více kreativněji a zaobaleně. Pamatujte, antispam!  
  • Pokud jste opravdoví mistři copywritingu a hraní s texty vás baví, máte možnost se předvést. Nedokončený předmět, ve kterém to hlavní není vyřčeno, je opravdový magnet. Ale pozor, to už je opravdu pro fajnšmekry. Snadno se totiž může stát, že se snaha mine účinkem a předmět vyzní jako nepovedený omyl.
  • Nabídněte hned v předmětu vyřešení konkrétního problému.
  • Bezchybné copy je nezbytnost. Proto jej pečlivě zkontrolujte. 
  • Na okraj zmiňme, že i v rámci e-mailové automatizace může předmět vykazovat vyšší míru originality než jen klasické „Vaše objednávka byla přijata“.
  • Osobní tip Boldem: nesnažte se všechny tipy využít naráz do jednoho předmětu. Pejsek s kočičkou měli s dortem taky dobrý úmysl, ale nedopadlo to, víme. Raději si přečtěte, jak napsat poutavý předmět, aby vám zvedl míru otevření.

Funkčnost e-mailu po technické stránce a ALT text

Bílá zástrčka nabíječky volně položená na růžovém pozadí

E-mail bez fotografie či obrázku je trošku nuda. Proto text osvěžte a přidejte nějaký trefný obrázek, fotografii či banner. Nesmíte ale zapomenout na alternativní text (ALT text). To je jednoduše popis toho, co je na obrázku (fotografii, banneru). Obvykle se jedná o krátkou větu či několik slov o maximálně 125 znacích

Může se totiž stát, že se obrázek v e-mailu nenačte. Ale místo něj se tam objeví právě ALT text a ten příjemci e-mailu napoví. Velkou pomůckou je i pro nevidomé. Tak či tak, není od věci mít pořešenou funkčnost e-mailu po technické stránce. Kromě načítání obrázků vždy zkontrolujte i správné otevírání odkazů.

Štěstí přeje připraveným

E-mail jako obchodní sdělení četl v životě snad každý. Ohromná většina z nás jej považuje za běžnou součást e-mailové komunikace. Přesně víme, které e-maily otevřeme, které rovnou mažeme, kterých si nevšímáme a na které se vyloženě těšíme. A teď už víte proč

Pečlivá příprava se zkrátka vyplácí a pomáhá nasměrovat váš e-mail marketing na tu správnou cestu. Tak to zkuste zrovna tak! Pokud ale neradi cestujete sami, dejte nám vědět. Vždycky to totiž můžete poslat Boldem!

Mohlo by vás zajímat:

Eva Maxová Autor: Eva Maxová
Publikováno: 12. dubna 2023

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Zubařka a její pacientka
  • Portrét mladé ženy
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Farmář drží dýně
  • Rodina v poli
  • Automechanici
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
Příklady scénářů pro využití vlastních událostí v Boldem

21. března 2024

Vlastní události: Využívejte data naplno

Vlastní události jsme vám představili už před dvěma týdny. Ve zkratce se jedná o úložiště v Boldem, kam si můžete ukládat jakákoliv data, která na svém webu, v aplikaci nebo na jiné platformě chcete…

Grafické znázornění příkladu automatizace na základě vlastních událostí a jejich výhod

5. března 2024

Spouštíme vlastní události Boldem

Data nad zlato. Proto jsme v Boldem spustili vlastní události, které vám výrazně usnadní personalizovanou a cílenou komunikaci se zákazníky.