Píšeme Boldem blog

Vlastní události: Využívejte data naplno

Publikováno 6 min. čtení

Příklady scénářů pro využití vlastních událostí v Boldem

Vlastní události jsme vám představili už před dvěma týdny. Ve zkratce se jedná o úložiště v Boldem, kam si můžete ukládat jakákoliv data, která na svém webu, v aplikaci nebo na jiné platformě chcete sledovat a následně využívat pro marketingové kampaně. Díky tomu máte maximální flexibilitu při vytváření scénářů a taktik. A zároveň ukážete zákazníkům, že jim rozumíte.

Proč a jak vlastní události Boldem využívat

Vlastní události jsou jedinečný nástroj, pro jehož použití máte prakticky neomezené možnosti. V první řadě je potřeba se zamyslet, jak co nejefektivněji využít všechna data a parametry, které máte pro sledování k dispozici jak u produktů, tak i na dalších částech webu.

U produktů to může být:

  • barva,
  • styl,
  • rozměry,
  • produktová řada,
  • nebo třeba značka či výrobce.

V tomto případě budete tvořit kampaně s cílem co nejvíce prodávat, zaměření bude tedy na výkon. U e-shopů se v tomto případě dají krásně využít data z filtrování produktů v kategoriích.

U neproduktových stránek se můžete zaměřit na:

  • témata prohlížených článků na blogu,
  • témata prohlížených stránek v nápovědě,
  • typy prohlížených stránek (recenze, vzdělávací stránky apod.).

Kampaně, ve kterých využijete parametry tohoto typu, poslouží hlavně pro budování vztahu se zákazníkem.

Grafické znázornění dvou možností využití sledování vlastních událostí - zaměřené na výkon a zaměřené na budování vztahu se zákazníkem.

Čím více parametrů k dispozici máme, tím je prostor pro marketingovou fantazii větší. Samozřejmě nemusíte využívat jen data viditelná na stránkách, ale i ta, s kterými pracujete v pozadí – například marže, skladové zásoby a podobné.

Jak nastavit vlastní události v Boldem?

Jak už jsem několikrát zmiňovala, než samotné vlastní události v Boldem a kódu nastavíte, je potřeba vymyslet, co vlastně chcete sledovat a následně používat při komunikaci se zákazníkem. Není totiž možné upravovat již vytvořené vlastnosti – pouze odstranit celé schéma.

Jsou 3 různé způsoby, jak vlastní události nastavit:

  1. Vytvoření schématu v rozhraní Boldem
  2. Přes API
  3. Pomocí automatizace nebo přes sledovací kód

Při jejich pojmenování dodržujte následující pravidla a doporučení:

  • Název je v angličtině
  • Nepoužívejte diakritická znaménka (háčky a čárky)
  • Pro lepší orientaci používejte v názvu malá a velká písmena (např. krestniJmeno)
  • Místo mezer použijte podtržítka (např. krestni_jmeno)

Sbírání a využívání vlastních událostí Boldem v praxi

Pojďme se teď už podívat na to, jaká data můžete pomocí vlastních událostí sbírat a využívat pro své marketingové kampaně.

Nabídka zboží podle lokality zákazníka

Máte e-shop s kamennými obchody? Zákazník si bude hledat dostupnost zboží na konkrétní prodejně, kterou má nejblíže. Sledujte, jaké prodejny nejčastěji vybírá, přiřaďte mu štítek s danou lokalitou a podle toho mu posílejte nabídku zboží, které je dostupné na konkrétní prodejně.

Nemusí se jednat jen o filtrování dostupnosti na prodejnách. Přiřadit štítek lokality můžete i podle způsobu dopravy na výdejní místo.

Grafické znázornění sbírání dat na určení lokality zákazníka

Limitovaná edice a doprodej posledních kusů

U produktů máte parametr s informací o limitované edici nebo modelové řadě. Víte, že jde o poslední kusy a žádné další už se vyrábět nebudou.

Zároveň díky sledování vlastních událostí víte, že zákazník si toto zboží prohlížel, ale nenakoupil. Na skladě jsou méně než 3 kusy a přesně v tuhle chvíli přichází šance zákazníka oslovit a upozornit ho na to, že by o tuhle jedinečnou příležitost mohl přijít.

Pro osobnější zacílení se tu samozřejmě dá kombinovat právě dostupnost na prodejně, velikost v případě oblečení a bot nebo třeba prohlížená barva produktu.

Grafické znázornění cesty, jak zákazníka upozornit na to, že produkt, který vyhlížel, mizí ze skladu

Nabídka dalšího zboží ze stejné produktové řady

U tohoto příkladu můžete spojit výkon i budování vztahu se zákazníkem. Víte, že zákazník si u vás zakoupil produkt konkrétní řady a vy mu chcete dát jasné důvody, proč by si měl zakoupit i další produkty. Pošlete mu inspirativní článek a nabídněte související produkty.

Nezapomeňte na to, že je potřeba vyloučit z nabídky produkt, který už si zakoupil.

Grafické znázornění automatického scénáře nabízení souvisejících produktů

Nabídka produktů stejné velikosti

Ve svém e-shopu máte možnost filtrování zboží podle velikosti. Zákazník si filtruje konkrétní velikost (boty, oblečení), ale nakonec žádné zboží nenakoupí. Abyste ho trošku popostrčili k nákupu, zašlete mu personalizovanou nabídku produktů velikosti, kterou si filtroval. Zároveň si k němu uložíte štítek preferované velikosti.

Tento způsob scénáře využijete i na další parametry, jako jsou například rozměry produktu, značka produktu, modelová řada nebo dokonce barva.

Grafické znázornění využívání sběru dat na základě preferované velikosti uživatele

Preferovaná destinace dovolené

Vaše stránky si prohlíží uživatel, který až podezřele často kliká na resorty v jedné konkrétní destinaci (ať už se jedná o město, nebo celou zemi). Žádnou dovolenou si nakonec ale neobjednává a odchází z vašich stránek pryč.

Vy samozřejmě díky sledování vlastních událostí tušíte, že tento zákazník hledá dovolenou na konkrétním místě. Přiřadíte mu štítek a zasíláte speciální nabídku oblíbených hotelů a penzionů v lokalitě, která ho zajímá.

Sdělení nemusí být vždy e-mailové, nebo prostřednictvím SMS. Můžete využít možnosti zaslání upozornění vašemu obchodnímu zástupci, který bude kontaktovat zákazníka s nabídkou napřímo.

Grafické znázornění scénáře oslovení zákzníka s preferovanou destinací dovolené

Prémiové funkce mobilní aplikace (upsell)

Uživatel má staženou vaši aplikaci, ale nemá ji v plné verzi. Vidí v ní možnost prémiových funkcí, viditelně označených, a několikrát za určité časové období na tyto prémiové funkce klikne (např. 5× za posledních 48 hodin).

Po určené časové prodlevě na uživatele vyskočí PUSH oznámení s pobídkou k zaplacení plné verze. A pokud ani tenhle způsob nezabere, pošlete mu speciální nabídku placené verze i s důvody, proč by na ni měl přejít.

Push notifikace na telefonu prostřednictví vlastní události

Nezapomeňte na identifikaci uživatele

Vyjmenovali jsme si tu různé scénáře a příklady použití vlastních událostí. Nesmíme však zapomínat na jednu důležitou věc, bez které by žádný z nich nefungoval – identifikace uživatele. Data se sice ukládají i k anonymním návštěvníkům, nicméně sdělení můžete odeslat, až když máte jejich údaje. Získat je můžete například pop-up oknem, které je přesvědčí, aby vám jejich kontakt nechali. Nebo přihlášením do uživatelské sekce na vašem e-shopu.

Využití vlastních událostí končí tam, kde končí vaše fantazie

Příkladů scénářů je spousta a vypisovat tu všechny možnosti by bylo zbytečné. Už jenom proto, že každý má individuální cíle, možnosti a potřeby. Bavit bychom se mohli nejen o e-shopech, ale také o srovnávačích a o využití v kalkulačkách tarifů, pojistek nebo spotřeby energií.

Nemusíte je využívat jen k prodeji nebo k budování vztahu se zákazníkem, ale i ke sběru dat a k lepšímu porozumění vaší cílové skupiny.

Nebo díky nim můžete na vašich stránkách sbírat recenze tím, že oslovíte zákazníka, který váš produkt zakoupil, ale recenzi nezanechal.

Nechte nám na sebe kontakt a spolu vymyslíme scénáře, které budou sedět vašemu byznysu.

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 21. března 2024

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Portrét mladé ženy
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Zubařka a její pacientka
  • Rodina v poli
  • Automechanici
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Farmář drží dýně
customer data platform Boldem

15. července 2024

Boldem jako Customer Data Platform

Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.