Píšeme Boldem blog

E-commerce a direct marketing

Publikováno 4 min. čtení

E-commerce a direct marketing

E-commerce problematikou a důvody, proč začít s e-mail marketingem, jsme se zabývali v minulém článku. Dnes bychom chtěli na tento článek navázat a rozšířit jej o další formy marketingové komunikace, které direct marketing nabízí, a které lze zároveň využít i v e-commerce.   

Co je direct marketing?

Direct marketing je přímá forma komunikace mezi vámi a vaší cílovou skupinou. Proto na něj můžete narazit i pod pojmem „přímý marketing“. Skrze přímou komunikaci můžete vašemu publiku sdělovat informace o vaší firmě nebo nabízet vaše služby a produkty. Nicméně, hlavním cílem této komunikace je přesvědčit oslovené zákazníky k akci, a to bez využití třetích stran. Akce nemusí nutně znamenat nákup produktů a služeb, ale může se jednat i o jiné aktivity, jako je například:

  • návštěva webu;
  • účast na webináři;
  • stáhnutí e-booku;
  • zájem o cenovou nabídku, aj.   
E-commerce direct marketing

Jaký je rozdíl mezi hromadnou reklamou a direct marketingem?

Samotný rozdíl lze na první pohled vidět již v názvu. Hromadná reklama je prezentována všem, naproti tomu u přímého marketingu oslovujete pouze malý segment, který jeví zájem o služby a produkty, které nabízíte. Jak ale poznáme, že se někdo zajímá o naše produkty a služby, a tudíž je vhodným kandidátem pro naši reklamu? Pojďme si ukázat čtyři příklady, kde bychom direct marketing mohli využít.

Reklamní předměty, tzv. merch

Dejme tomu, že máte firmu s existující klientelou a plánujete na trh uvést nový produkt. V rámci propagace připravíte reklamní předměty, tzv. merch, které chcete zároveň nabízet na svém webu k prodeji.

Reklamní předměty, tzv. merch

Asi s námi budete souhlasit, že by nemělo význam nabízet tyto reklamní předměty lidem, kteří neznají vaši značku ani produkty, které nabízíte. Jednoduše by si vás nedokázali skrze tyto předměty zařadit.

V tomto případě se nabízí využít možností přímého marketingu a oslovit pomocí něj vaši stávající klientelu. Své publikum můžete oslovit e-mailem, textovou zprávou SMS, cílenou online reklamou nebo dopisem. Záleží čistě na vás a na velikosti vaší společnosti, co vám bude vyhovovat nejvíc, a na co budou vaši zákazníci slyšet.   

Zájem o newsletter

Pokud máte na svém webu nebo e-shopu pop-up okno (automaticky otevírané okno), nebo jakýkoli jiný sběrný formulář a návštěvník webu prostřednictvím něj projeví zájem o vaše newslettery (elektronické zpravodaje), nabízí se vám další možnost, jak tyto klienty oslovit napřímo.    

Pokud vás zajímá problematika vyskakovacích oken více, přečtěte si náš článek o vytváření pop-up oken, ve kterém se dozvíte, na co se zaměřit při jejich navrhování, a jak je využít v marketingu.

Boldem, Digitální aplikace pro Hanku, Firmu i Banku.

Opuštěný košík

Typickým příkladem přímého marketingu je automatizace na opuštěný košík, která reaguje na nedokončené nákupy vašich zákazníků. Skrze automatizaci můžete tyto zákazníky znovu oslovit a pokusit se je dostat zpět na váš e-shop, aby svou objednávku dokončili.

Retargeting na Facebooku

I na Facebooku máte možnost cílit na zákazníky, kteří o vaši značku jeví zájem a znají vás. Můžete oslovit pouze ty, kteří navštívili váš web, e-shop, profil na Facebooku, stránku na Instagramu, nebo aplikaci.

Případně se nabízí možnost připravit dynamické reklamy, které budou zobrazovat vašim klientům pouze to zboží, které je zajímá nejvíce.

Retargeting na Facebooku

Než začnete tyto reklamy realizovat, musíte si na Facebooku založit účet pro reklamu a nadefinovat okruhy uživatelů, na které budete cílit. Ty si můžete naimportovat ze souboru, popřípadě z webu, pokud máte na stránkách vložený Facebook pixel. Stejně tak lze využít i data z vaší aplikace, případně další možnosti, které Facebook nabízí.

Retargeting na Facebooku

Zajímá vás, jak díky Boldem vylepšit osobní a přesně cílenou komunikaci se zákazníky? Přečtěte si další informace o tom, jak využít automatizovaný marketing ve firmách s Boldem.

Jaké jsou nejčastější formy komunikace u direct marketingu?

Přímých forem, jak oslovit vaše publikum, je mnoho. Než se pustíte do direct marketingu, měli byste zhodnotit vaši firemní strategii a zohlednit potřeby vaší cílové skupiny. Analyzujte trh. Podívejte se, jaké techniky využívá konkurence, a zeptejte se vašich zákazníků, co se jim líbí. Následně zvažte možnosti a rozhodněte, která forma direct marketingu bude pro vaši firmu ta nejúčinnější.

 Nejčastější formy komunikace u direct

Závěrem si pojďme říct, proč je direct marketing tak efektivní?

  • Velkou výhodou přímého marketingu je personalizace, díky které lze připravit sdělení šité na míru vašim příjemcům. V e-mailové komunikaci je personalizace vcelku jednoduchá. Čím víc informací máte, tím víc můžete kouzlit.
  • Protože je příjemce v přímém marketingu již předem definován, je snazší jej přimět k akci, než kdybyste museli vynaložit čas, energii a peníze k oslovení nových zákazníků.
  • Přímý marketing je z hlediska nákladů efektivnější, protože necílíte na velké publikum.
  • Míra konverze je zpravidla vyšší, protože lidé mají zájem o vaše produkty a služby.

Mohlo by vás zajímat:

Klára Messerschmidtová Autor: Klára Messerschmidtová
Publikováno: 25. května 2022

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Rodina v poli
  • Portrét mladé ženy
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Farmář drží dýně
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Zubařka a její pacientka
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Automechanici
  • Muž přemýšlí v kanceláři
customer data platform Boldem

15. července 2024

Boldem jako Customer Data Platform

Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.