Píšeme Boldem blog

Konec éry cookies: Budoucnost hledejte v e‑mailingu

Publikováno 5 min. čtení

Padající rozdrobené cookies sušenky, logo Google na pravé straně, logo Boldem na levé straně

Doba s možností odmítat soubory cookie třetích stran ztěžuje markeťákům práci čím dál více. Ztrácíme kvůli tomu informace o 10–30 % uživatelů, a nastavování kampaní zaměřených na cílení a personalizaci je čím dál složitější a míjí se účinkem. Jak se na tuto dobu bez sušenek připravit, jak v ní přežít a na co se zaměřit? Odpověď se přímo nabízí a je vcelku jednoduchá: E-mail marketing! 

Cookieless world aneb doba bez souborů cookie – co to vlastně znamená?

Uživatelé stále ještě mají na výběr, jestli nám informace pro třetí strany poskytnou, nebo ne. Každý určitě zná tu otravnou vyskakující lištu, která vyjíždí na každém webu a ptá se vás na souhlas s ukládáním dat. Spousta z nás ji automaticky zavře nebo ignoruje a potenciál placených cílených reklam klesá zase o něco níž

Věděli jste, že na konci roku 2024 Google plánuje úplné zrušení ukládání cookies třetích stran? Konec sušenek byl sice už dvakrát naplánován a dvakrát odsunut, tentokrát to ale vypadá, že to Google myslí vážně.

Tím, že se k nám informace o zákaznících nemají od třetích stran jak dostat, ztrácíme možnost cílit na ně reklamami. V souborech cookie se totiž ukládají údaje o návštěvníkovi, například:

  • zájmy,
  • věk,
  • poloha (umístění),
  • navštívení stránek
  • a další důležité informace, na základě kterých můžeme reklamy cílit na relevantní uživatele.

Co to pro e-byznys a e-commerce znamená?

Grafika shrnující placené reklamy, náhled na webovou stránku, statistiky, grafy, mince, kolečko s nastavením, megafon

Jaké trable nám cookieless doba přinese?

Jak už jsem zmínila, doba bez souborů cookie přinese největší problémy především s cílenými reklamami. Nejvíce problémů a hledání alternativních možností zasáhne hlavně oblast reklam PPC, kde se díky ukládaným datům třetích stran dalo v dostatečně velkém okruhu uživatelů poměrně přesně zasáhnout svůj cíl a optimalizovat a zaměřovat kampaně.

Samozřejmě se nabízí alternativy jiných typů cílení, například na obsah webu, klíčová slova na stránkách, nebo na konkrétní weby. I tak je ale pravděpodobné, že bez přístupu k demografickým údajům uživatelů a bez možnosí přesného zásahu se budou placené kampaně v síti zaměřovat spíše na budovaní brandu a další digitální marketingové aktivity budou společnosti stavět právě na něm. 

Jak se na dobu bez souborů cookie připravit 

Ještě, než se dopodrobna vrhneme na téma e-mail marketingu a jeho výhod, stojí za zmínku i další možnosti, jak v cookieless době fungovat a nezbláznit se z toho: 

  1. Poznejte své zákazníky a cílovou skupinu – vytvořte si persony, sepište si pravděpodobné zájmy a na základě toho si v placených reklamách nastavte vedlejší cílení (obsah webu, klíčová slova na stránkách, konkrétní weby). 
  2. Implementujte na své stránky přihlášení přes profil Google – umožní vám to cílení na konkrétní uživatele.

Nejúčinnějším způsobem komunikace a oslovování zákazníků bude ale i tak e-mailing. A to ze 3 prostých důvodů.

Grafika shrnující e-mail marketing: schrnka s poštou, znaky zavináčů, terč jako symbol cílení, megafon, papírové vlasštovky

3 důvody, proč se zaměřit na e-mail marketing

  1. Je to kvalitní databáze loajálních kontaktů
    E-mailingem oslovujete zákazníky a uživatele ve své databázi. Mohou to být lidé, kteří už u vás nakoupili, nebo lidé, které jste zaujali takovým způsobem, že vám na sebe nechali kontakt. Tím pádem máte jistotu, že vaše sdělení půjde na relevantní publikum. 
  2. Udržujete a budujete se zákazníkem klíčový vztah
    Díky e-mail marketingu můžete se zákazníky a uživateli budovat a udržovat vztahy. Tím poroste vaše důvěryhodnost. A s tím souvisí i třetí a nejdůležitější důvod, proč e-mail marketing bude nejefektivnějším nástrojem pro marketingovou komunikaci. 
  3. Potvrzený souhlas a možnost segmentace a personalizace
    U správně sesbírané a vytvořené databáze uživatelů máte stoprocentní jistotu, že máte souhlas se zasíláním obchodních novinek a nehrozí žádné právní nepříjemnosti. Kromě základních údajů, jako je e-mail, jméno a příjmení, máte možnost získat o uživatelích i další informace. Na jejich základě pak můžete rozesílat cíleně jen na určitou skupinu uživatelů a oslovovat jen ty skupiny, které vaše sdělení opravdu zajímá.
Náhledový obrázek pro video na youtube, text "7 důvodů, proč se e-mailing vyplatí", logo Boldem a Upgates, text "Webinář ve spolupráci s Upgates", grafika automatizace, play button
Máte v plánu s e-mailingem začínat? A viděli jste náš webinář se 7 důvody, proč byste do toho měli jít? Podívejte se na záznam, kde o personalizaci a segmentaci mluvíme podrobněji. Už včera bylo se sbíráním kontaktů pozdě. Začněte co nejdříve! 

E-mail marketing je základ. Boldem toho ale umí mnohem víc. Přečtěte si další informace o tom, jak využít automatizovaný marketing ve firmách s Boldem.

Budování databáze

Aby e-mail marketing fungoval správně a vaše sdělení zasáhla ty správné uživatele, je potřeba mít kvalitně vybudovanou databázi. V tomto případě nehraje roli velikost, ale kvalita. K čemu vám bude obrovská databáze kontaktů, které nejsou relevantní a o vaše sdělení nemají zájem? 

Budování databáze je běh na dlouhou trať. Proto je potřeba začít co nejdříve. Vzhledem k poklesu sbírání dat třetích stran se zúží možnosti přesného cílení na minimum, takže kvalitní databáze kontaktů bude mít pro vaši společnost obrovskou cenu. 

Přečtěte si více informací o budování databáze na našem blogu. A kdyby se vám snad někdo snažil kontakty prodat za výhodnou slevu, přečtěte si, proč je nákup databáze špatný nápad.

Hlavně nepanikařit a zachovat chladnou hlavu

S touto novou realitou bez souborů cookie třetích stran se musíme vypořádat všichni. Někteří se poctivě připravují už nějakou dobu předem, někteří začínají až teď. Pořád ale ještě nějaký čas máte. Je potřeba najít nové možnosti účinného oslovování. A jednou z těch možností je právě e-mail marketing. 

Žlutá korunka, text "Keep Calm & Pošlete to Boldem", robot v pravém dolním rohu

Vyzkoušejte si automatizovaný e-mailingový nástroj Boldem ještě dnes. Do 200 příjemců a 1 000 odeslaných e-mailů ho máte zdarma. Začínající e-shopaři a podnikatelé s databází do 5 000 kontaktů teď navíc mají možnost získat balíčky Standard a Profi za akční cenu.

Mohlo by vás zajímat:

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 22. března 2023

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Farmář drží dýně
  • Portrét mladé ženy
  • Rodina v poli
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Automechanici
  • Zubařka a její pacientka
customer data platform Boldem

15. července 2024

Boldem jako Customer Data Platform

Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.