Píšeme Boldem blog

Tlačítková novela přináší větší férovost zákazníkům

Publikováno 4 min. čtení

bílé paragrafy stojící na skleněné desce stolu, červený paragraf v popředí

Už měsíc tu s námi je novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, mezi podnikateli a e-shopaři přezdívaná také jako „Tlačítková novela“. Novinky a aktualizace rozšiřují práva uživatelů a zaměřují se na jejich ochranu proti neférovému jednání ze strany obchodníka. Víte, na co si nově musíte dát pozor a co všechno obnáší? Shrnuli jsme pro vás to nejdůležitější do několika bodů.

Dejte jasně vědět, kdy s vámi zákazník uzavřel obchodní smlouvu 

Proč zrovna „Tlačítková novela“? Podle nejdůležitějšího bodu celé změny zákona. Zákazník musí jasně vědět, kdy s vámi smlouvu uzavřel a vzniká mu tím pádem povinnost provést platbu. Ve většině případů se jedná o tlačítko s jasným označením ve stylu „Závazně objednat a zaplatit“. Samozřejmě může být tento krok označen i jinak. Tak jako tak z něj musí jasně vyplývat, že se jedná o finální krok vedoucí k uzavření smlouvy.

Nezaškrtávejte tlačítka za zákazníka, dejte mu možnost svobodné vůle a rozhodování 

Aby se zabránilo přidávání doplňkových služeb do košíku bez vědomí uživatele, novela nově zakazuje používání předem zaškrtnutých políček, která zavazují k dodatečné platbě. Pokud ke svému produktu nabízíte i doplňkovou službu, jako je například připojištění, je čistě na zákazníkovi, jestli se pro ni rozhodne nebo ne. Předem zaškrtnuté tlačítko ho k ničemu nezavazuje. 

Jasně označená placená spolupráce

Pokud na svých stránkách máte seznam nabídek, musíte uvést, podle jakých parametrů jsou řazené. Pokud se na prvních příčkách vašeho seznamu nachází nabídky na základě placené propagace, je potřeba je takto i označit, aby to zákazníkovi bylo jasné hned na první pohled. 

Sleva roku! … Nebo ne?

Tlačítková novela chrání uživatele před umělým navyšováním cen. Nově musíte při prezentování slev informovat o nejnižší ceně, za kterou jste produkt nabízeli během posledních 30 dní. Zabrání se tím lákání uživatelů na slevy, které vlastně slevami nejsou. 

Psal recenzi na produkt skutečný zákazník? 

Internet se hemží spoustou falešných a klamavých recenzí. Proto od 6. 1. 2023 máte povinnost na svých stránkách uvádět, jak recenze získáváte a jak si jejich důvěryhodnost ověřujete. Můžete na stránku s hodnocením například uvést informaci, že recenze pocházejí z automatizace, pomocí které zákazníkovi zasíláte zprávu na základě zakoupení zboží. 

Používáte automatizace i vy? Kromě zasílání žádosti o recenze můžete automatizace využít například ke sledování opuštěných košíků, k rozesílání svátkových a narozeninových kampaní nebo k přivítání nových zákazníků. Přečtěte si o automatizacích v Boldem více.

Ty boty by měly něco vydržet…

Nově je vadou produktu i to, že zboží nemá takovou životnost, jakou by zákazník očekával. Při neuznání reklamace navíc došlo k prodloužení doby, po kterou musíte prokázat, že se vada na zboží objevila až poté, co si ho zákazník převzal, z 6 na 12 měsíců. 

Dodání zboží do měsíce, jinak naše dohoda padá

Obecně platí, že dodání zboží zákazníkovi byste neměli zbytečně odkládat. Podle nové úpravy zákona o ochraně spotřebitelů a občanského zákoníku to musí být nejpozději do 30 dnů od uzavření smlouvy, pokud jste se nedohodli jinak. Pokud se například ze strany zákazníka jedná o narozeninový dárek a dá vám jasnou informaci, že má o zboží zájem pouze v případě, že ho stihnete dodat do konkrétního data, může pak v případě nedodržení termínu z vaší strany od smlouvy odstoupit.

Dřevěný panáček nese zásilku

Papírovým návodům k použití odzvonilo

Povinnost vydat papírový návod k použití platí už jen na vyžádání zákazníka, nebo pokud je to nutné vzhledem k povaze produktu. Ve většině případů tak můžete návod zákazníkovi poskytnout i v jiné formě, například e-mailem. Dejte si ale pozor, aby měl uživatel možnost si dokument stáhnout a uložit. Prostý odkaz na webovou stránku nestačí.

Další úpravy pro uzavírání smluv a pravidla pro digitální produkty

Ke změnám došlo také v oblasti telemarketingu a podomního prodeje. 

Pokud nabízíte své služby nebo produkty po telefonu, musí spotřebitel potvrdit nabídku ještě v textové formě. Nemusí to být klasická smlouva v PDF, potvrzení může proběhnout i neformálně např. e-mailem nebo zprávou SMS. Dokud toto potvrzení neproběhne, je smlouva uzavřená telefonicky neplatná. 

V oblasti podomního prodeje se žádné extra velké změny nestaly. Prodloužila se jen doba pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu ze 14 dní na 30 dní. 

V rámci tlačítkové novely proběhlo také zavedení zvláštních pravidel pro digitální produkty. Ta byla vytvořena v závislosti na jejich povaze, nicméně v zásadě mají spotřebitelé stejná práva jako v případě klasického zboží.

Tolik v rychlosti k tlačítkové novele. Zkontrolujte si, jestli máte na stránkách nastavené vše podle nových pravidel a nehrozí vám žádné pokuty nebo postihy. 

Mohlo by vás zajímat:

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 7. února 2023

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Žena se usmívá před notebookem
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Automechanici
  • Portrét mladé ženy
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Zubařka a její pacientka
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Farmář drží dýně
  • Rodina v poli
customer data platform Boldem

15. července 2024

Boldem jako Customer Data Platform

Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.