25. října 2024
Všechny statistiky přehledně. V Boldem nyní najdete i tržby z e-mailingu
Díky nové funkci máte přímo v aplikaci přehled o tržbách a všech důležitých statistikách e-mailových kampaní na jednom místě. Šetřete čas s Boldem.
Píšeme Boldem blog
Publikováno 6 min. čtení
Ačkoliv spousta firem stále nevěnuje A/B testování pozornost a tváří se, že jde o zbytečnou součást marketingu, opak je pravdou. Přináší vám důležité informace o vašem publiku a co je ještě podstatnější – reálný důkaz o tom, co na vaše zákazníky funguje. Navíc budete mít značnou výhodu a náskok před konkurencí, která A/B testování nepoužívá.
Na A/B testování v e-mail marketingu přitom není nic složitého.
Zní to jednoduše, že? A díky aplikaci Boldem nemusíte skoro nic dělat ručně – stačí si vybrat počet příjemců spolu s oblastí testování a zbytek zařídí systém za vás. V rámci procesu je ale potřeba myslet i na další faktory. Pojďme se na A/B testování podívat z větší blízkosti.
Když vytváříte e-mailingovou kampaň, většinou se řídíte svým instinktem a tvoříte ji tak, jak se líbí vám. Řekněme, že máte rádi smajlíky v předmětu e-mailu a takové zprávy vždy otevřete. Jitka z Pelhřimova ale může mít úplně opačný vkus, smajlík v předmětu bere jako otravu, a aniž by váš e-mail otevřela, automaticky ho smaže nebo přesune do spamu.
Když nevyužíváte testování, jdete vlastně naslepo. Můžete mít vytvořený profil vašeho typického zákazníka a můžete si myslet, že víte, co na něj platí. Pořád ale zůstáváme u spekulací, domněnek a hypotéz. Využíváním A/B testingu zjistíte přesně, na co vaši zákazníci reagují, co se jim líbí a začnete jim posílat relevantní obsah, který neskončí v koši. Navíc budete mít v ruce konkrétní čísla, na kterých začnete stavět a posunete úspěšnost vašeho byznysu zase o úroveň výš.
Co může A/B testování přinést:
Je spousta věcí, které můžete v e-mailingu testovat. Obecně je rozdělujeme do tří skupin:
To, že předmět je jedna z nejdůležitějších částí e-mailu, slyšíme ze všech stran. A je to pravda. Koneckonců jsme o tom psali už ve článku Jak napsat poutavý předmět e-mailu. Než se vůbec zákazník dostane k obsahu, musí nejprve na e-mail kliknout. A to udělá tehdy, když ho zaujme předmět a pre-header. Jeho vymýšlení a testování proto nepodceňujte.
Odesílatel, stejně jako předmět, je jedna z prvních věcí, kterou uživatelé u vašeho e-mailu vidí. Pomáhá rozpoznat vaši značku a buduje důvěru u zákazníků. Najděte proto variantu, která na vaše zákazníky funguje.
Předmět + pre-header a odesílatel hrají roli v míře otevření. Obsah e-mailu oproti tomu ovlivňuje míru prokliku. Zatímco u předchozích dvou oblastí si hrajete především se slovy a formulacemi, případně testujete personalizaci, v obsahu máte spoustu příležitostí, co testovat:
Než začnete testovat, vytvořte si hypotézu, proč by ta nebo ta varianta měla fungovat. Třeba: „Věříme, že personalizované oslovení v předmětu vynikne mezi ostatními e-maily a zaujme zákazníka natolik, že na e-mail klikne.“ Nebo: „Věříme, že tlačítko v obsahu vynikne víc než samostatný podtržený text, proto prokliky na naše stránky budou vyšší.“ Hypotézy pomáhají definovat, co budete testovat a čeho chcete dosáhnout.
Samozřejmě se může stát, že výsledek testování hypotézu nepotvrdí. V tom případě je potřeba položit si otázku, proč se tak stalo. Zvolili jsme moc krátkou dobu na testování? Zacílili jsme kampaň špatně? Vybrali jsme špatné načasování kampaně?
Jakmile se jednou pustíte do A/B testování, začnete mít spoustu nápadů, co všechno byste měli otestovat. Mnohdy na to nebude čas ani prostor. Proto upřednostněte ty nápady, které s největší pravděpodobností přinesou výsledky. Při rozhodování vám pomůžou tři faktory:
Protože je A/B testování klíčovou součástí e-mail marketingu, nesmí v Boldem chybět. Před tím, než začnete kampaň nastavovat, připravte si šablonu (nebo více šablon v případě testování obsahu) kampaně. Vyplňte základní nastavení, vyberte seznam příjemců (pro relevantní data je dobré mít v seznamu alespoň 100 příjemců) a dostanete se k nastavení A/B testování.
V dalším kroku si nastavte, co a kolik variant chcete testovat. V Boldem můžete testovat až 4 varianty najednou. Myslete také na to, že pokud budete mít víc variant, vždycky je lepší mít v seznamu o to více e-mailových adres. Data jsou pak relevantnější. Vyberte, na základě čeho chcete určit vítěze testování (pro předmět a odesílatele je to otevření, pro obsah jsou to prokliky) a po jaké době má systém určit vítěze, který se pošle na zbytek e-mailových adres v seznamu. Mělo by to být minimálně 12 hodin, aby data měla význam.
Podle toho, co jste zvolili k testování, se vám v dalších krocích objeví možnost vyplnit 2–4 různé předměty a pre-headery, odesílatele nebo šablony. Tam vyplníte všechny varianty, které chcete otestovat.
Po odeslání kampaně se vybraným e-mailovým adresám z vašeho seznamu náhodně odešlou různé varianty vašeho e-mailu. Po uplynutí času, který jste si nastavili v úvodu, systém Boldem vyhodnotí testování a vítěznou variantu rozešle na zbývající adresy.
V dalších kartách pak najdete podrobné statistiky, aktivitu příjemců a data, ze kterých můžete vycházet.
Ne každé A/B testování bude mít pozitivní dopad. Některé nemusí přinést výsledky žádné. Někde skončí souboj předmětů nebo obsahu tak těsně, že vám to v dalším rozhodování vůbec nepomůže. I to je ale informace, se kterou můžete pracovat a stavět na ní dál. Nejdůležitější je se z těchto zkušeností učit a zjišťovat, co funguje. A nezapomínejte, že i malá změna může přinést velký rozdíl.
Mohlo by vás zajímat:
25. října 2024
Díky nové funkci máte přímo v aplikaci přehled o tržbách a všech důležitých statistikách e-mailových kampaní na jednom místě. Šetřete čas s Boldem.
15. července 2024
Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.
1. července 2024
Akční tarify Boldem na konci srpna 2024 končí. Jak to bude s cenami od 1. září?