Ať už máte zákazníky v B2B, nebo B2C sektoru, e-mailové kampaně jsou klíčovým bodem pro úspěch vašeho byznysu. Pořád se jedná o nejvýdělečnější marketingový kanál a správné nastavení vám přinese požadované výsledky. Každý sektor funguje rozdílně a má svá specifika. Pojďme se podívat na to, co mají společného a v čem se oblasti B2B a B2C liší.
Co znamená zkratka B2B a B2C
Pokud se v marketingu už nějakou dobu pohybujete, asi vám pojmy B2B a B2C nejsou cizí. Ale kdybyste si snad nebyli jistí, tady je vysvětlení, co si pod zkratkami představit:
B2B (business-to-business – mezifiremní vztah) – jedná se o typ komunikace, kdy jedna firma oslovuje druhou
B2C (business-to-consumer – vztah mezi firmou a spotřebitelem) – v případě této komunikace oslovuje firma koncového zákazníka
V obou případech najdeme řadu odlišností. Jednu věc ale mají společnou. Cílovou skupinou je vždycky člověk. Ani v B2B případech nenakupuje celá firma, ale vždy její zástupce (majitel, obchodní ředitel, nákupčí, …). Jen logika rozhodování je v obou případech jiná.
Klíčové rozdíly mezi B2B a B2C
Abychom věděli, jak správně tvořit e-mailové kampaně, musíme vědět, jak oba sektory fungují. K tomu nám nejlépe pomůže porovnání a odlišnosti v důležitých oblastech:
B2B
B2C
Marketingová komunikace
Složitější oslovování
Slevy tolik nefungují, roli hraje přidaná hodnota
Budování dlouhodobé spolupráce a důvěry
Více možností oslovení
Fungují slevy, akce, věrnostní programy
E-mailové kampaně se dají lépe a snadněji načasovat
Objemy
Méně zákazníků, ale větší objem na jednoho
Více zákazníků, ale menší objem na jednoho
E-mailing
Firmy direct maily opravdu čtou a slyší na ně
E-maily firem jsou volně dostupné a snadno se k nim dostanete
Je složitější zaujmout zákazníka na první dobrou
E-maily koncových zákazníků nejsou dostupné a musí splňovat pravidla GDPR
Nákupní chování a rozhodování
Racionální uvažování, účastní se ho více lidí, je systematické
Chtějí zlepšit hlavně návratnost investice
Pečlivěji zvažují výhody, chtějí podrobnější informace
Rozhodují se impulzivně
Spouštěč nákupu je založený na emocích
Základ je dokonale porozumět zákazníkovi, znát jeho preference, které spustí proces nákupu
Délka nákupního procesu
Rozhodování o nákupu trvá déle
E-mailové kampaně často vyžadují více procesů
Rychlejší rozhodování o nákupu
Emocionální a okamžité nákupy – zákazník nikomu neodpovídá
Frekvence
Dodržování frekvence, kterou jste slíbili (např. týdenní / měsíční novinky)
Vyžaduje více disciplíny
Potřeba naplnit očekávání odběratelů
Časování podle událostí (svátky a události, které souvisí se sortimentem)
Vyšší frekvence, můžete být agresivnější
Proč posílat e-mailové kampaně
Proč se e-mailing vyplatí? Kromě toho, že je oslovování klientů e-mailem nejvýdělečnější marketingový kanál, přináší i spoustu dalších výhod:
Propagujete své produkty a služby
Zůstáváte se svými zákazníky v kontaktu
Budujete u zákazníků důvěru
Udržujete zákazníky v obraze (aktuální kampaň, slevy, novinky, …)
Podporujete další marketingové kanály (sociální sítě, YouTube, články na blogu, …)
Propagujete slevy a akce
E-mailové kampaně pro B2B a B2C
Každý z těchto dvou typů e-mailů bude mít jinou podobu. Firma jako zákazník má jiné priority a očekávání než koncový spotřebitel.
Tvorba e-mailové kampaně pro B2B
Potřeby zákazníka
Firmám jde samozřejmě o zisk. Proto je důležité v e-mailu zdůraznit, jak váš produkt nebo služba ušetří čas a peníze, popřípadě jak pomůže zvednout tržby. Opírejte se o skutečná data, používejte logiku, zvýrazněte výhody. To, co chcete, je odpovědět na potřeby zákazníků a vybudovat s nimi dlouhodobý vztah.
Obsah newsletteru
Mluvte o problémových bodech, které příjemce hledá. Pak nabídněte svůj produkt nebo službu, která jeho problém vyřeší. Zároveň nabídněte obsah, který příjemce vzdělává. Tím si postupně vybudujete důvěru.
Forma a styl
Najděte rovnováhu mezi emocionálním spojením a poskytováním relevantních informací. E-mailové kampaně pro B2B klienty by rozhodně měly být profesionálnější a mít objektivnější tón. To ale neznamená, že by se emoce vůbec neměly objevovat.
Tvorba e-mailové kampaně pro B2C
Potřeby zákazníka
U e-mailingu pro komunitu koncových zákazníků byste měli pracovat s emocemi. Klíčové je co nejdříve získat pozornost a zapojit klidně všechny smysly. Ale samozřejmě všeho s mírou. Koncový spotřebitel se musí rozhodnout co nejdřív, proto použijte všechno, co máte, abyste upoutali jeho pozornost.
Obsah newsletteru
Čím míň textu, tím líp. Čím víc názorné grafiky, tím ještě líp. Ve většině případů koncoví zákazníci na průzkumy, logiku a data nehrají. Nezahlcujte je zbytečným textem, který stejně číst nebudou, nebo který si mohou přečíst na webu (nezapomeňte přiložit odkaz). Jasně a stručně sdělte, co mají udělat a proč to mají udělat, přiložte grafiku, tlačítka, tipy na produkty a je hotovo.
Forma a styl
Pro e-mailové kampaně v B2C marketingu zvolte neformálnější a osobnější tón. Nevysvětlujte dlouze a používejte jednoduché formulace. Píšete pro lidi, jako jste vy. A protože se koncoví zákazníci rozhodují impulzivně, nezapomeňte na naléhavost. Třeba odpočet, který ukazuje, že už moc času do konce akce nezbývá.
A když už teď víte, jaký rozdíl je mezi B2B a B2C marketingem, zakroužkujte si v kalendáři datum 23. srpna, protože to vyjde čtvrtý a zároveň poslední díl ze seriálu E-mailové kampaně – typy e-mailingových kampaní.
Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.