Píšeme Boldem blog

E-mailové kampaně 3. díl – rozdíl mezi B2B a B2C newsletterem

Publikováno 5 min. čtení

rozdíl mezi B2B aB2C marketingem

Ať už máte klienty nebo zákazníky v B2B nebo B2C sektoru, e-mailové kampaně jsou klíčovým bodem pro úspěch vašeho byznysu. Pořád se jedná o nejvýdělečnější marketingový kanál a správné nastavení vám přinese požadované výsledky. Každý sektor funguje rozdílně a má svá specifika. Pojďme se podívat na to, co mají společné a v čem se B2B a B2C liší.

Co znamená zkratka B2B a B2C

Pokud se už v marketingu nějakou dobu pohybujete, asi vám pojmy B2B a B2C nejsou cizí. Ale kdybyste si snad nebyli jistí, tady je vysvětlení, co si pod zkratkami představit:

  • B2B (business to business – firma firmě) – jedná se o marketing, kdy jedna firma oslovuje druhou
  • B2C (business to consumer – firma zákazníkovi) – v tomhle případě oslovuje firma koncového zákazníka

V obou případech najdeme řadu odlišností. Jednu věc ale mají společnou. Cílovou skupinou je vždycky člověk. Ani v B2B případech nenakupuje celá firma, ale vždy její zástupce (majitel, obchodní ředitel, nákupčí, …). Jen logika rozhodování je v obou případech jiná.

Klíčové rozdíly mezi B2B a B2C

Abychom věděli, jak správně tvořit e-mailové kampaně, musíme vědět, jak oba sektory fungují. K tomu nám nejlépe pomůže porovnání a odlišnosti v důležitých oblastech:

B2BB2C
Marketingová komunikaceSložitější oslovování

Slevy tolik nefungují, roli hraje přidaná hodnota

Budování dlouhodobé spolupráce a důvěry
Více možností oslovení

Fungují slevy, akce, věrnostní programy

E-mailové kampaně se dají lépe a snadněji načasovat
ObjemyMéně zákazníků, ale větší objem na jednohoVíce zákazníků, ale menší objem na jednoho
E-mailingFirmy direct maily opravdu čtou a slyší na ně

E-maily firem jsou volně dostupné a snadno se k nim dostanete
Je složitější zaujmout zákazníka na první dobrou

E-maily koncových zákazníků nejsou dostupné a musí splňovat pravidla GDPR
Nákupní chování a rozhodováníRacionální uvažování, účastní se ho více lidí, je systematické

Chtějí zlepšit hlavně ROI

Pečlivěji zvažují výhody, chtějí podrobnější informace
Rozhodují se impulzivně

Spouštěč nákupu je založený na emocích

Základ je dokonale porozumět zákazníkovi, znát jeho preference, které spustí proces nákupu
Délka nákupního procesuRozhodování o nákupu trvá déle

E-mailové kampaně často vyžadují více procesů
Rychlejší rozhodování o nákupu

Emocionální a okamžité nákupy – zákazník nikomu neodpovídá
FrekvenceDodržování frekvence, kterou jste slíbili (např. týdenní / měsíční novinky)

Vyžaduje více disciplíny

Potřeba naplnit očekávání odběratelů
Časování podle podle událostí (svátky a události, které souvisí se sortimentem)

Vyšší frekvence, můžete být agresivnější
B2B a B2C marketing

Proč posílat e-mailové kampaně

Proč se e-mailing vyplatí? Kromě toho, že je nejvýdělečnější marketingový kanál, přináší i spoustu dalších výhod:

  • Promujete své produkty a služby
  • Zůstáváte se svými zákazníky v kontaktu
  • Budujete u zákazníků důvěru
  • Udržujete zákazníky v obraze (aktuální kampaň, slevy, novinky, …)
  • Podporujete další marketingové kanály (sociální sítě, youtube, články na blogu, …)
  • Propagujete slevy a akce
Proč posílat e-mailové kampaně

E-mailové kampaně pro B2B a B2C

Každý z těchto dvou typů e-mailů bude mít jinou formu. Firma jako zákazník má jiné priority a očekávání než koncový spotřebitel.

Tvorba e-mailové kampaně pro B2B

Potřeby zákazníka

Firmám jde samozřejmě o zisk. Proto je důležité v e-mailu zdůraznit, jak váš produkt nebo služba ušetří čas a peníze. Opírejte se o skutečná data, používejte logiku, zvýrazněte výhody. To, co chcete, je odpovědět na potřeby zákazníků a vybudovat s nimi dlouhodobý vztah.

Obsah newsletteru

Mluvte o problémových bodech, které příjemce hledá. Pak nabídněte svůj produkt nebo službu, která jeho problém vyřeší. Zároveň nabídněte obsah, který příjemce vzdělává. Tím si postupně vybudujete důvěru.

Forma a styl

Najděte rovnováhu mezi emocionálním spojením a poskytováním relevantních informací. E-mailové kampaně pro B2B klienty by rozhodně měly být profesionálnější a mít objektivnější tón. To ale neznamená, že by se emoce vůbec neměly objevovat.

logické rozhodování v B2B marketingu

Tvorba e-mailové kampaně pro B2C

Potřeby zákazníka

U e-mailingu pro komunitu koncových zákazníků byste měli pracovat s emocemi. Klíčové je co nejdříve získat pozornost a zapojit klidně všechny smysly. Ale samozřejmě všeho s mírou. Koncový spotřebitel se musí rozhodnout co nejdřív, proto použijte všechno, co máte, abyste upoutali jeho pozornost.

Obsah newsletteru

Čím míň textu, tím líp. Čím víc názorné grafiky, tím ještě líp. Ve většině případů koncoví zákazníci na průzkumy, logiku a data nehrají. Nezahlcujte je zbytečným textem, který stejně číst nebudou nebo si ho mohou přečíst na stránkách (nezapomeňte přiložit odkaz). Jasně a stručně řekněte, co mají udělat a proč to mají udělat, přiložte grafiku, buttony, tipy na produkty a je hotovo.

Forma a styl

Pro e-mailové kampaně v B2C marketingu zvolte neformálnější a osobnější tón. Nevysvětlujte dlouze a používejte jednoduché formulace. Píšete pro lidi, jako jste vy. A protože se koncoví zákazníci rozhodují impulzivně, nezapomeňte na naléhavost. Třeba odpočet, který ukazuje, že už moc času do konce akce nezbývá.

B2C e-mailové kampaně - hrajte na emoce

A když už teď víte, jaký rozdíl je mezi B2B a B2C marketingem, zakroužkujte si v kalendáři datum 23. srpna, protože to vyjde čtvrtý a zároveň poslední díl ze seriálu E-mailové kampaně – Typy e-mailingových kampaní.

Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 2. srpna 2022

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Rodina v poli
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Portrét mladé ženy
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Farmář drží dýně
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Zubařka a její pacientka
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Automechanici
  • Lidé, kteří se účastní konference
Back to school kampaň

9. srpna 2022

Back to school kampaň

Silných kampaní v období okurkové sezóny není mnoho. Po smršti tipů na grilování či vybavení k vodě zavládne prázdnota z blížícího se školního roku. Právě proto se nyní podíváme na kampaň, která startuje o prázdninách, byť je její…

Letni_email_marketingove_novinky_v_Boldem

20. července 2022

Letní e-mail marketingové novinky v Boldem

Přinášíme vám e-mail marketingové novinky z aplikace Boldem. Na vývoji aplikace Boldem pracujeme usilovně každý den, a proto je na čase se s vámi podělit o funkce, na které jste možná ještě nenarazili, a které vám mohou zásadně ulehčit…