4. prosince 2024
Mějte transakční e-maily pod kontrolou s bezpečnými SMTP servery Boldem
Zabezpečené SMTP servery Boldem zajistí spolehlivé doručení transakčních e-mailů. Mějte celý proces komunikace se zákazníky pod kontrolou
Píšeme Boldem blog
Publikováno 5 min. čtení
Ať už máte zákazníky v B2B, nebo B2C sektoru, e-mailové kampaně jsou klíčovým bodem pro úspěch vašeho byznysu. Pořád se jedná o nejvýdělečnější marketingový kanál a správné nastavení vám přinese požadované výsledky. Každý sektor funguje rozdílně a má svá specifika. Pojďme se podívat na to, co mají společného a v čem se oblasti B2B a B2C liší.
Pokud se v marketingu už nějakou dobu pohybujete, asi vám pojmy B2B a B2C nejsou cizí. Ale kdybyste si snad nebyli jistí, tady je vysvětlení, co si pod zkratkami představit:
V obou případech najdeme řadu odlišností. Jednu věc ale mají společnou. Cílovou skupinou je vždycky člověk. Ani v B2B případech nenakupuje celá firma, ale vždy její zástupce (majitel, obchodní ředitel, nákupčí, …). Jen logika rozhodování je v obou případech jiná.
Abychom věděli, jak správně tvořit e-mailové kampaně, musíme vědět, jak oba sektory fungují. K tomu nám nejlépe pomůže porovnání a odlišnosti v důležitých oblastech:
B2B | B2C | |
Marketingová komunikace | Složitější oslovování Slevy tolik nefungují, roli hraje přidaná hodnota Budování dlouhodobé spolupráce a důvěry | Více možností oslovení Fungují slevy, akce, věrnostní programy E-mailové kampaně se dají lépe a snadněji načasovat |
Objemy | Méně zákazníků, ale větší objem na jednoho | Více zákazníků, ale menší objem na jednoho |
E-mailing | Firmy direct maily opravdu čtou a slyší na ně E-maily firem jsou volně dostupné a snadno se k nim dostanete | Je složitější zaujmout zákazníka na první dobrou E-maily koncových zákazníků nejsou dostupné a musí splňovat pravidla GDPR |
Nákupní chování a rozhodování | Racionální uvažování, účastní se ho více lidí, je systematické Chtějí zlepšit hlavně návratnost investice Pečlivěji zvažují výhody, chtějí podrobnější informace | Rozhodují se impulzivně Spouštěč nákupu je založený na emocích Základ je dokonale porozumět zákazníkovi, znát jeho preference, které spustí proces nákupu |
Délka nákupního procesu | Rozhodování o nákupu trvá déle E-mailové kampaně často vyžadují více procesů | Rychlejší rozhodování o nákupu Emocionální a okamžité nákupy – zákazník nikomu neodpovídá |
Frekvence | Dodržování frekvence, kterou jste slíbili (např. týdenní / měsíční novinky) Vyžaduje více disciplíny Potřeba naplnit očekávání odběratelů | Časování podle událostí (svátky a události, které souvisí se sortimentem) Vyšší frekvence, můžete být agresivnější |
Proč se e-mailing vyplatí? Kromě toho, že je oslovování klientů e-mailem nejvýdělečnější marketingový kanál, přináší i spoustu dalších výhod:
Každý z těchto dvou typů e-mailů bude mít jinou podobu. Firma jako zákazník má jiné priority a očekávání než koncový spotřebitel.
Firmám jde samozřejmě o zisk. Proto je důležité v e-mailu zdůraznit, jak váš produkt nebo služba ušetří čas a peníze, popřípadě jak pomůže zvednout tržby. Opírejte se o skutečná data, používejte logiku, zvýrazněte výhody. To, co chcete, je odpovědět na potřeby zákazníků a vybudovat s nimi dlouhodobý vztah.
Mluvte o problémových bodech, které příjemce hledá. Pak nabídněte svůj produkt nebo službu, která jeho problém vyřeší. Zároveň nabídněte obsah, který příjemce vzdělává. Tím si postupně vybudujete důvěru.
Najděte rovnováhu mezi emocionálním spojením a poskytováním relevantních informací. E-mailové kampaně pro B2B klienty by rozhodně měly být profesionálnější a mít objektivnější tón. To ale neznamená, že by se emoce vůbec neměly objevovat.
U e-mailingu pro komunitu koncových zákazníků byste měli pracovat s emocemi. Klíčové je co nejdříve získat pozornost a zapojit klidně všechny smysly. Ale samozřejmě všeho s mírou. Koncový spotřebitel se musí rozhodnout co nejdřív, proto použijte všechno, co máte, abyste upoutali jeho pozornost.
Čím míň textu, tím líp. Čím víc názorné grafiky, tím ještě líp. Ve většině případů koncoví zákazníci na průzkumy, logiku a data nehrají. Nezahlcujte je zbytečným textem, který stejně číst nebudou, nebo který si mohou přečíst na webu (nezapomeňte přiložit odkaz). Jasně a stručně sdělte, co mají udělat a proč to mají udělat, přiložte grafiku, tlačítka, tipy na produkty a je hotovo.
Pro e-mailové kampaně v B2C marketingu zvolte neformálnější a osobnější tón. Nevysvětlujte dlouze a používejte jednoduché formulace. Píšete pro lidi, jako jste vy. A protože se koncoví zákazníci rozhodují impulzivně, nezapomeňte na naléhavost. Třeba odpočet, který ukazuje, že už moc času do konce akce nezbývá.
A když už teď víte, jaký rozdíl je mezi B2B a B2C marketingem, zakroužkujte si v kalendáři datum 23. srpna, protože to vyjde čtvrtý a zároveň poslední díl ze seriálu E-mailové kampaně – typy e-mailingových kampaní.
Mohlo by vás zajímat:
4. prosince 2024
Zabezpečené SMTP servery Boldem zajistí spolehlivé doručení transakčních e-mailů. Mějte celý proces komunikace se zákazníky pod kontrolou
25. října 2024
Díky nové funkci máte přímo v aplikaci přehled o tržbách a všech důležitých statistikách e-mailových kampaní na jednom místě. Šetřete čas s Boldem.
15. července 2024
Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.