Píšeme Boldem blog

E-mailové kampaně 3. díl – rozdíl mezi B2B a B2C newsletterem

Publikováno 5 min. čtení

rozdíl mezi B2B aB2C marketingem

Ať už máte zákazníky v B2B, nebo B2C sektoru, e-mailové kampaně jsou klíčovým bodem pro úspěch vašeho byznysu. Pořád se jedná o nejvýdělečnější marketingový kanál a správné nastavení vám přinese požadované výsledky. Každý sektor funguje rozdílně a má svá specifika. Pojďme se podívat na to, co mají společného a v čem se oblasti B2B a B2C liší.

Co znamená zkratka B2B a B2C

Pokud se v marketingu už nějakou dobu pohybujete, asi vám pojmy B2B a B2C nejsou cizí. Ale kdybyste si snad nebyli jistí, tady je vysvětlení, co si pod zkratkami představit:

  • B2B (business-to-business – mezifiremní vztah) – jedná se o typ komunikace, kdy jedna firma oslovuje druhou
  • B2C (business-to-consumer – vztah mezi firmou a spotřebitelem) – v případě této komunikace oslovuje firma koncového zákazníka

V obou případech najdeme řadu odlišností. Jednu věc ale mají společnou. Cílovou skupinou je vždycky člověk. Ani v B2B případech nenakupuje celá firma, ale vždy její zástupce (majitel, obchodní ředitel, nákupčí, …). Jen logika rozhodování je v obou případech jiná.

Klíčové rozdíly mezi B2B a B2C

Abychom věděli, jak správně tvořit e-mailové kampaně, musíme vědět, jak oba sektory fungují. K tomu nám nejlépe pomůže porovnání a odlišnosti v důležitých oblastech:

B2BB2C
Marketingová komunikaceSložitější oslovování

Slevy tolik nefungují, roli hraje přidaná hodnota

Budování dlouhodobé spolupráce a důvěry
Více možností oslovení

Fungují slevy, akce, věrnostní programy

E-mailové kampaně se dají lépe a snadněji načasovat
ObjemyMéně zákazníků, ale větší objem na jednohoVíce zákazníků, ale menší objem na jednoho
E-mailingFirmy direct maily opravdu čtou a slyší na ně

E-maily firem jsou volně dostupné a snadno se k nim dostanete
Je složitější zaujmout zákazníka na první dobrou

E-maily koncových zákazníků nejsou dostupné a musí splňovat pravidla GDPR
Nákupní chování a rozhodováníRacionální uvažování, účastní se ho více lidí, je systematické

Chtějí zlepšit hlavně návratnost investice

Pečlivěji zvažují výhody, chtějí podrobnější informace
Rozhodují se impulzivně

Spouštěč nákupu je založený na emocích

Základ je dokonale porozumět zákazníkovi, znát jeho preference, které spustí proces nákupu
Délka nákupního procesuRozhodování o nákupu trvá déle

E-mailové kampaně často vyžadují více procesů
Rychlejší rozhodování o nákupu

Emocionální a okamžité nákupy – zákazník nikomu neodpovídá
FrekvenceDodržování frekvence, kterou jste slíbili (např. týdenní / měsíční novinky)

Vyžaduje více disciplíny

Potřeba naplnit očekávání odběratelů
Časování podle událostí (svátky a události, které souvisí se sortimentem)

Vyšší frekvence, můžete být agresivnější
B2B a B2C marketing

Proč posílat e-mailové kampaně

Proč se e-mailing vyplatí? Kromě toho, že je oslovování klientů e-mailem nejvýdělečnější marketingový kanál, přináší i spoustu dalších výhod:

  • Propagujete své produkty a služby
  • Zůstáváte se svými zákazníky v kontaktu
  • Budujete u zákazníků důvěru
  • Udržujete zákazníky v obraze (aktuální kampaň, slevy, novinky, …)
  • Podporujete další marketingové kanály (sociální sítě, YouTube, články na blogu, …)
  • Propagujete slevy a akce
Proč posílat e-mailové kampaně

E-mailové kampaně pro B2B a B2C

Každý z těchto dvou typů e-mailů bude mít jinou podobu. Firma jako zákazník má jiné priority a očekávání než koncový spotřebitel.

Tvorba e-mailové kampaně pro B2B

Potřeby zákazníka

Firmám jde samozřejmě o zisk. Proto je důležité v e-mailu zdůraznit, jak váš produkt nebo služba ušetří čas a peníze, popřípadě jak pomůže zvednout tržby. Opírejte se o skutečná data, používejte logiku, zvýrazněte výhody. To, co chcete, je odpovědět na potřeby zákazníků a vybudovat s nimi dlouhodobý vztah.

Obsah newsletteru

Mluvte o problémových bodech, které příjemce hledá. Pak nabídněte svůj produkt nebo službu, která jeho problém vyřeší. Zároveň nabídněte obsah, který příjemce vzdělává. Tím si postupně vybudujete důvěru.

Forma a styl

Najděte rovnováhu mezi emocionálním spojením a poskytováním relevantních informací. E-mailové kampaně pro B2B klienty by rozhodně měly být profesionálnější a mít objektivnější tón. To ale neznamená, že by se emoce vůbec neměly objevovat.

logické rozhodování v B2B marketingu

Tvorba e-mailové kampaně pro B2C

Potřeby zákazníka

U e-mailingu pro komunitu koncových zákazníků byste měli pracovat s emocemi. Klíčové je co nejdříve získat pozornost a zapojit klidně všechny smysly. Ale samozřejmě všeho s mírou. Koncový spotřebitel se musí rozhodnout co nejdřív, proto použijte všechno, co máte, abyste upoutali jeho pozornost.

Obsah newsletteru

Čím míň textu, tím líp. Čím víc názorné grafiky, tím ještě líp. Ve většině případů koncoví zákazníci na průzkumy, logiku a data nehrají. Nezahlcujte je zbytečným textem, který stejně číst nebudou, nebo který si mohou přečíst na webu (nezapomeňte přiložit odkaz). Jasně a stručně sdělte, co mají udělat a proč to mají udělat, přiložte grafiku, tlačítka, tipy na produkty a je hotovo.

Forma a styl

Pro e-mailové kampaně v B2C marketingu zvolte neformálnější a osobnější tón. Nevysvětlujte dlouze a používejte jednoduché formulace. Píšete pro lidi, jako jste vy. A protože se koncoví zákazníci rozhodují impulzivně, nezapomeňte na naléhavost. Třeba odpočet, který ukazuje, že už moc času do konce akce nezbývá.

B2C e-mailové kampaně - hrajte na emoce

A když už teď víte, jaký rozdíl je mezi B2B a B2C marketingem, zakroužkujte si v kalendáři datum 23. srpna, protože to vyjde čtvrtý a zároveň poslední díl ze seriálu E-mailové kampaně – typy e-mailingových kampaní.

Mohlo by vás zajímat:

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 2. srpna 2022

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Zubařka a její pacientka
  • Farmář drží dýně
  • Automechanici
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Portrét mladé ženy
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Rodina v poli
  • Muž přemýšlí v kanceláři
Příklady scénářů pro využití vlastních událostí v Boldem

21. března 2024

Vlastní události: Využívejte data naplno

Vlastní události jsme vám představili už před dvěma týdny. Ve zkratce se jedná o úložiště v Boldem, kam si můžete ukládat jakákoliv data, která na svém webu, v aplikaci nebo na jiné platformě chcete…

Grafické znázornění příkladu automatizace na základě vlastních událostí a jejich výhod

5. března 2024

Spouštíme vlastní události Boldem

Data nad zlato. Proto jsme v Boldem spustili vlastní události, které vám výrazně usnadní personalizovanou a cílenou komunikaci se zákazníky.