I když se může zdát, že nejslavnější éra e-mailů už je dávno pryč, e-mail marketing pořád přináší spoustu výhod, a hlavně informací o vašich zákaznících. Nákupy na internetu jsou čím dál oblíbenější a do budoucna se bude zájem ještě zvyšovat. Proto je důležité mít správně nastavený e-mail marketing a vytvářet kampaně, které přináší úspěch. V prvním díle si řekneme, na co při tvorbě e-mailové kampaně myslet.
Proč dělat e-mailové kampaně
Důvodů najdete spoustu. Když pomineme jednoznačné argumenty jako je rychlé informování o novinkách, nabídkách a akcích, zvyšování povědomí o značce, návštěvnosti webu, prodejů, nebo udržení zájmu zákazníků, e-mailové kampaně přináší i další důležité body pro podnikání:
Vysokou návratnost investic (zvýší příjmy)
Možnost automatizace e-mailů (ušetří práci)
Možnost personalizace a segmentace (přizpůsobí se různým skupinám zákazníků)
Rychlou a snadnou analýzu kampaní (nemusíte sedět nad čísly a statistikami dlouhé hodiny)
Jednoduchou přípravu (ušetří čas)
Efektivní reakce na nákupní chování zákazníků (když něco nefunguje, okamžitě zareagujete změnou)
Znáte cíl své kampaně? Musíte vědět, čeho chcete e-mailovou kampaní dosáhnout. Jestli je to počet objednávek, zvýšení návštěvnosti, zisk, nebo další cíle. Podle toho pak vytvoříte obsah a změříte úspěšnost.
Víte, na koho cílíte? Pro rodiče malých dětí budete posílat jiný typ e-mailu než pro svobodné mladé lidi, nebo puberťáky. Poznejte publikum, pro které kampaň vytváříte, a podle toho ji přizpůsobte.
Má vaše kampaň jasné sdělení? Každá kampaň by měla mít „poselství“ nebo alespoň sdělovat něco smysluplného. Ujistěte se, že vaše e-mailingová kampaň není jen bezcílné nabízení produktů.
Co nesmí v e-mailu chybět
Správný e-mail musí obsahovat základní věci, bez kterých můžete snadno ztratit zájem zákazníků, nebo dokonce důvěryhodnost. Co by tedy nemělo chybět?
Pre-header – sice není povinný, ale je dobré ho vyplnit, přiblížíte tím zákazníkovi obsah e-mailu o něco víc.
Hlavní sdělení – co chcete e-mailem říct, buď ve formě nadpisu, nebo banneru.
Tlačítko – lidé na něj reagují lépe než na prostý odkaz v textu.
Call To Action (CTA) – chcete, aby zákazník zareagoval, vyzvěte ho k akci (ideálně tlačítkem).
Odkazy – odkazujte na vaše stránky i z textu, každé kliknutí se počítá.
Patička s kontaktem a odkazem na sociální sítě – dejte lidem vědět, kde vás můžou kontaktovat a sledovat novinky.
Tlačítko k odhlášení – je povinné u všech marketingových e-mailů; když ho nebudete mít, můžete si zadělat na průšvih
Na co v mailingové kampani myslet
Stoprocentně si zkontrolujte, jestli máte v e-mailu všechno, co by nemělo chybět z předchozího seznamu. Vytvořte, nebo si stáhněte kontrolní seznam, ve kterém si při vytváření e-mailové kampaně budete postupně odškrtávat splněné body.
Napište předmět, který zákazníky zaujme a donutí je váš e-mail otevřít. Jak na to jsme vám poradili v článku Jak napsat poutavý předmět e-mailu.
Styl a forma komunikace
Myslete na to, jak se zákazníky v e-mailu komunikujete. Držíte si svůj styl a formu? Neodbíháte od tématu? Nepíšete zbytečnou omáčku, která nebude zákazníka bavit a akorát ztratí zájem? Pište jasně a stručně. Nevyprávíte příběhy, chcete zaujmout a nalákat na první dobrou.
Správné odkazy
Zkontrolujte si všechny odkazy, které v e-mailu máte. Může se stát, že odkaz přiřadíte ke špatnému tlačítku, obrázku, nebo textu a nepřivedete zákazníka tam, kam chcete. Pečlivě zkontrolujte v šabloně i v testovacím mailu, zda odkaz vede tam, kam má.
Opakované odkazy
Nebojte se odkazovat na jednu stránku více způsoby. Textem, obrázkem i tlačítkem. A klidně, ať je všechno hned pod sebou. Zákazník tak bude mít k odkazu pořád blízko, kdykoliv se rozhodne na něj kliknout.
Speciální funkce
E-mailing už dávno není jen o produktech, obrázcích a textu. Přidejte zajímavější obsah jako je video, animovaný gif, nebo třeba odpočet, který zákazníkovi řekne, že už mu moc času do konce speciální nabídky nezbývá.
Zařízení, na kterém publikum nejčastěji e-mail otevírá
Když víte, jestli vaše e-maily zákazníci otevírají nejčastěji na telefonu, tabletu, nebo na počítači, snadno můžete přizpůsobovat rozvržení obsahu. Nastavíte si prioritu a podle té pak budete upravovat e-maily pro ostatní zařízení.
Na co je potřeba při tvorbě e-mailingu myslet, jsme si řekli. Za dva týdny se v druhém díle seriálu E-mailové kampaně podíváme na to, jak zvýšit pravděpodobnost úspěchu.
AI v e-mailingu už dávno není sci-fi. ChatGPT využívají marketéři pro efektivnější práci s textem už od začátku boomu. Díky integrované funkci AI v šablonovém editoru Boldem se e-mailingu otevírají další, nové možnosti.