Píšeme Boldem blog

A/B testování v e-mail marketingu

Publikováno 6 min. čtení

A/B testování

Ačkoliv spousta firem stále nevěnuje A/B testování pozornost a tváří se, že jde o zbytečnou součást marketingu, opak je pravdou. Přináší vám důležité informace o vašem publiku a co je ještě podstatnější – reálný důkaz o tom, co na vaše zákazníky funguje. Navíc budete mít značnou výhodu a náskok před konkurencí, která A/B testování nepoužívá.

Co je A/B testing v e-mailingu

Na A/B testování v e-mail marketingu přitom není nic složitého.

  1. Vytvoříte několik verzí e-mailingu.
  2. Ty systém rozešle na různé příjemce ve stejné skupině lidí.
  3. Úspěšnější verze se pošle na zbytek příjemců.

Zní to jednoduše, že? A díky aplikaci Boldem nemusíte skoro nic dělat ručně – stačí si vybrat počet příjemců spolu s oblastí testování a zbytek zařídí systém za vás. V rámci procesu je ale potřeba myslet i na další faktory. Pojďme se na A/B testování podívat z větší blízkosti.

Proč testovat

Když vytváříte e-mailingovou kampaň, většinou se řídíte svým instinktem a tvoříte ji tak, jak se líbí vám. Řekněme, že máte rádi smajlíky v předmětu e-mailu a takové zprávy vždy otevřete. Jitka z Pelhřimova ale může mít úplně opačný vkus, smajlík v předmětu bere jako otravu, a aniž by váš e-mail otevřela, automaticky ho smaže nebo přesune do spamu.

Výhody A/B testování

Když nevyužíváte testování, jdete vlastně naslepo. Můžete mít vytvořený profil vašeho typického zákazníka a můžete si myslet, že víte, co na něj platí. Pořád ale zůstáváme u spekulací, domněnek a hypotéz. Využíváním A/B testingu zjistíte přesně, na co vaši zákazníci reagují, co se jim líbí a začnete jim posílat relevantní obsah, který neskončí v koši. Navíc budete mít v ruce konkrétní čísla, na kterých začnete stavět a posunete úspěšnost vašeho byznysu zase o úroveň výš.

Co může A/B testování přinést:

  • Zvýšení míry otevření
  • Zvýšení míry prokliku
  • Větší zájem zákazníků
  • Větší tržby
  • Celkovou úspěšnost budoucích e-mailingových kampaní

Co všechno můžete testovat

Je spousta věcí, které můžete v e-mailingu testovat. Obecně je rozdělujeme do tří skupin:

  1. Předmět a pre-header (varianta předmětu e-mailu zobrazující se v náhledu zprávy)
  2. Odesílatel
  3. Obsah

Testování předmětu e-mailu

To, že předmět je jedna z nejdůležitějších částí e-mailu, slyšíme ze všech stran. A je to pravda. Koneckonců jsme o tom psali už ve článku Jak napsat poutavý předmět e-mailu. Než se vůbec zákazník dostane k obsahu, musí nejprve na e-mail kliknout. A to udělá tehdy, když ho zaujme předmět a pre-header. Jeho vymýšlení a testování proto nepodceňujte.

Testování odesílatele e-mailu

Odesílatel, stejně jako předmět, je jedna z prvních věcí, kterou uživatelé u vašeho e-mailu vidí. Pomáhá rozpoznat vaši značku a buduje důvěru u zákazníků. Najděte proto variantu, která na vaše zákazníky funguje.

Testování obsahu e-mailu

Předmět + pre-header a odesílatel hrají roli v míře otevření. Obsah e-mailu oproti tomu ovlivňuje míru prokliku. Zatímco u předchozích dvou oblastí si hrajete především se slovy a formulacemi, případně testujete personalizaci, v obsahu máte spoustu příležitostí, co testovat:

  • Tlačítko (button) vs. text
  • Text vs. obrázky
  • Tlačítko v banneru vs. tlačítko pod bannerem
  • Text výzvy k akci
  • Reakce na gify
  • Délka e-mailu
  • Personalizace

Hypotézy před spuštěním testování

Než začnete testovat, vytvořte si hypotézu, proč by ta nebo ta varianta měla fungovat. Třeba: „Věříme, že personalizované oslovení v předmětu vynikne mezi ostatními e-maily a zaujme zákazníka natolik, že na e-mail klikne.“ Nebo: „Věříme, že tlačítko v obsahu vynikne víc než samostatný podtržený text, proto prokliky na naše stránky budou vyšší.“ Hypotézy pomáhají definovat, co budete testovat a čeho chcete dosáhnout.

Hypotézy A/B testování

Samozřejmě se může stát, že výsledek testování hypotézu nepotvrdí. V tom případě je potřeba položit si otázku, proč se tak stalo. Zvolili jsme moc krátkou dobu na testování? Zacílili jsme kampaň špatně? Vybrali jsme špatné načasování kampaně?

Prioritizace A/B testování

Jakmile se jednou pustíte do A/B testování, začnete mít spoustu nápadů, co všechno byste měli otestovat. Mnohdy na to nebude čas ani prostor. Proto upřednostněte ty nápady, které s největší pravděpodobností přinesou výsledky. Při rozhodování vám pomůžou tři faktory:

  • Dopad změny: Jak velký dopad bude mít změna na úspěšnost e-mailingu? (Malý, střední, zásadní.)
  • Důvěra ve změnu: Jak moc jste přesvědčeni, že změna bude mít pozitivní dopad?
  • Jednoduchost: Jak moc složité bude aplikovat změnu? (Změna grafiky obrázku zabere delší čas než změna textu.)

Jak na A/B testing v Boldem

Protože je A/B testování klíčovou součástí e-mail marketingu, nesmí v Boldem chybět. Před tím, než začnete kampaň nastavovat, připravte si šablonu (nebo více šablon v případě testování obsahu) kampaně. Vyplňte základní nastavení, vyberte seznam příjemců (pro relevantní data je dobré mít v seznamu alespoň 100 příjemců) a dostanete se k nastavení A/B testování.

Nastavení A/B testování

V dalším kroku si nastavte, co a kolik variant chcete testovat. V Boldem můžete testovat až 4 varianty najednou. Myslete také na to, že pokud budete mít víc variant, vždycky je lepší mít v seznamu o to více e-mailových adres. Data jsou pak relevantnější. Vyberte, na základě čeho chcete určit vítěze testování (pro předmět a odesílatele je to otevření, pro obsah jsou to prokliky) a po jaké době má systém určit vítěze, který se pošle na zbytek e-mailových adres v seznamu. Mělo by to být minimálně 12 hodin, aby data měla význam.

Nastavení variant

Podle toho, co jste zvolili k testování, se vám v dalších krocích objeví možnost vyplnit 2–4 různé předměty a pre-headery, odesílatele nebo šablony. Tam vyplníte všechny varianty, které chcete otestovat.

Testování a výsledky

Po odeslání kampaně se vybraným e-mailovým adresám z vašeho seznamu náhodně odešlou různé varianty vašeho e-mailu. Po uplynutí času, který jste si nastavili v úvodu, systém Boldem vyhodnotí testování a vítěznou variantu rozešle na zbývající adresy.

V dalších kartách pak najdete podrobné statistiky, aktivitu příjemců a data, ze kterých můžete vycházet.

Učte se ze zkušeností

Ne každé A/B testování bude mít pozitivní dopad. Některé nemusí přinést výsledky žádné. Někde skončí souboj předmětů nebo obsahu tak těsně, že vám to v dalším rozhodování vůbec nepomůže. I to je ale informace, se kterou můžete pracovat a stavět na ní dál. Nejdůležitější je se z těchto zkušeností učit a zjišťovat, co funguje. A nezapomínejte, že i malá změna může přinést velký rozdíl.

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 6. září 2022

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Rodina v poli
  • Zubařka a její pacientka
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Portrét mladé ženy
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Farmář drží dýně
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Automechanici
  • Žena se usmívá před notebookem
nejlepsi_email_marketingovy_nastroj_pro_shoptet

13. září 2022

Nejvhodnější e-mailingový nástroj pro Shoptet

Shoptet je skvělé e-shopové řešení pro všechny začínající i zkušené obchodníky. Nabízí 9 bezplatných šablon, které umožňují jednoduché a hlavně rychlé úpravy vašeho e-shopu. Zkušenější uživatelé mohou využít doplňků třetích stran a propojit svůj obchod s dalšími systémy, které…

Black List

30. srpna 2022

Databáze e-mailových adres se slevou – proč je to špatně?

O výhodách e-mail marketingu jsme se zmiňovali už několikrát. Abyste e-mail marketing mohli využívat naplno, je zapotřebí k němu mít kvalitní databázi kontaktů, na které budete svá sdělení rozesílat. E-mailing totiž byl, je a vždy bude patřit…