25. října 2024
Všechny statistiky přehledně. V Boldem nyní najdete i tržby z e-mailingu
Díky nové funkci máte přímo v aplikaci přehled o tržbách a všech důležitých statistikách e-mailových kampaní na jednom místě. Šetřete čas s Boldem.
Píšeme Boldem blog
Publikováno 7 min. čtení
O výhodách e-mail marketingu jsme se zmiňovali už několikrát. Abyste e-mail marketing mohli využívat naplno, je zapotřebí k němu mít kvalitní databázi kontaktů, na které budete svá sdělení rozesílat.
E-mailing totiž byl, je a vždy bude patřit mezi ty nejlepší marketingové komunikační kanály, a to především proto, že v e-mail marketingu pracujete se svou vlastní databází kontaktů. Díky tomu máte možnost oslovovat vaši klientelu, ať už z B2B nebo B2C sektoru, na přímo, čehož nikdy v životě nemůžete dosáhnout u PPC reklam nebo u reklam na sociálních sítích. Už asi tušíte, o čem bude dnešní článek. Ano, správně, budeme se bavit o databázích e-mailových kontaktů.
Důvodů může být celá řada. Od začínající nové firmy, která nemá ani jeden kontakt, podpory obchodního oddělení, aby jim práce pěkně odsýpala, až po situaci, kdy se firmě přestává dařit a hledá kličky, jak získat nové zakázky a objednávky.
Ať už je důvod jakýkoli, cílem každého, kdo se rozhodne pro tuto nelegální zkratku, je získat databázi za co nejkratší čas a následně ji zneužít k tomu, aby firmě pomohla dosáhnout vyšších konverzí. Nevíme, jak to zní ve vašich uších, ale nám se to dvakrát nezdá. Raději vám předáme jednu cennou radu, která by se, obzvláště v e-mail marketingu, měla tesat do kamene:
Nikdy, nikdy, opravdu nikdy nekupujte databázi e-mailových adres. Nakoupená databáze je prakticky nepoužitelná, nikdy nikomu nepomohla a v neposlední řadě budete porušovat zákon. Věřte, že touto cestou svých cílů nikdy nedosáhnete.
Několik důvodů, proč si nekupovat databázi příjemců, jsme již zmínili v předchozí kapitole, ale ve skutečnosti je jich mnohem více:
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR, je tady s námi už nějaký ten pátek. Přesněji od 25. května 2018 a přineslo s sebou změny, které se, jak už název napovídá, týkají ochrany osobních údajů. Nařízení pochopitelně ovlivnilo i dosavadní fungování e-mail marketingu.
Splnit pravidla GDPR je poměrně jednoduché. Rozesílat můžete pouze na příjemce, kteří vám dali souhlas se zasíláním newsletterů. Do e-mailových kampaní, které jsou určené pro hromadné rozesílky, musí být umístěn odkaz, který bude sloužit pro možné odhlášení z odběru. Příjemce má totiž ze zákona právo se kdykoli z newsletterů odhlásit a vy mu v tom nemůžete nijak bránit.
Není však nutné se na GDPR dívat jako na nepřítele. Svým způsobem byste měli být za tento zákon vděční. Proč? Jednak takové nařízení do určité míry chrání před nevyžádanou poštou i vás jakožto koncového spotřebitele, či provozovatele byznysu, ale především pak proto, že díky GDPR budete vždy pracovat pouze s kvalitní a silnou databází, která je nezbytně nutná k dosažení vašich cílů.
Pokud stále patříte mezi ty, kteří se snaží tento zákon jakýmkoli způsobem obejít, nastražte uši. Investice a čas, který strávíte přípravou e-mailového sdělení, prakticky vyhodíte z okna. Vaše sdělení se totiž s velkou pravděpodobností k příjemcům ani nedostane. V lepším případě váš e-mail propadne do nevyžádané pošty a v horším případě vůbec neprojde přes e-mailové servery, dostanete se na černou listinu nebo budete čelit opletačkám s ÚOOÚ. Na nějaké budování dobré pověsti vaší značky můžete v tu ránu zapomenout. Nemluvě o tom, že získat zpět již pochroumanou reputaci bude dosti těžké, v některých případech dokonce nemožné.
Další problém, kterému můžete čelit, je tzv. Black list. Na ten se vaše odesílací doména může dostat poměrně rychle, pokud budete zasílat newslettery na databázi kontaktů, od nichž nemáte souhlas. Příjemci totiž mají tendenci tyto nevyžádané e-maily automaticky označovat jako SPAM. Pokud vás takto označí většina příjemců z vaší databáze, dostanete se na onu černou listinu a vaše dobrá pověst je v tu ránu pryč.
Na doručitelnost má vliv více faktorů. Kromě správně nastavených záznamů DNS je potřeba si dát pozor na to, aby:
Dodržení výše uvedených bodů vás však před dobrou doručitelností nezachrání, pokud svá e-mailová sdělení budete posílat na uživatele, kteří o ně nikdy neprojevili zájem. Ruku v ruce tímto způsobem negativně ovlivníte reputaci vaší odesílací domény a IP adresu poskytovatele e-mailového nástroje.
Pokud si vybíráte poskytovatele e-mailového nástroje, ve kterém máte v plánu připravovat své hromadné e-maily, transakční e-maily, nebo automatizace, ve většině případů s tímto poskytovatelem uzavřete smlouvu. Pozorně si ji přečtěte a věnujte zvýšenou pozornost tomu, jak poskytovatel reaguje na situaci, pokud zjistí, že posíláte sdělení na e-mailové adresy, od kterých nemáte vyslovený souhlas.
Může se stát, že od vás poskytovatel bude chtít tyto souhlasy doložit, na nějakou dobu vám pozastaví účet a v krajních případech vás může i penalizovat za nedodržení základních pravidel. Ve většině případů vás však ve smlouvě upozorní na to, že je potřeba dodržovat pravidla GDPR a v případě, že tato pravidla porušíte, tak je to jen na vaši zodpovědnost, tzn. poskytovatel e-mailového nástroje v žádném případě neodpovídá za porušení nařízení GDPR, kterého jste se dopustili z vaší strany.
S koupenou databází díru do světa neuděláte. Vaši příjemci vás totiž neznají; neví, s čím podnikáte, neznají vaše služby, ani produkty, které nabízíte, ať už na e-shopu, nebo v kamenných prodejnách.
Zamyslete se, jak byste se asi zachovali vy, kdyby do vaší e-mailové schránky přistál e-mail od neznámého odesílatele. Chování vašich příjemců může být střídmé, ale stejně tak může nabrat rychlé obrátky. Jinak řečeno, reakce příjemců nevyžádané pošty může být různorodá:
Zvažte tedy, jestli vám toto všechno stojí za to, a jestli budování kvalitní databáze není přece jenom lepší varianta.
Pamatujte na to, že ne všechno lze řešit penězi a pro kvalitní databázi to platí dvojnásob. Proč by taky někdo své know-how, své cenné a dlouze budované kontakty, nabízel na internetu? Vybudování stojí velké úsilí a nikdo se takové databáze dobrovolně zbavovat nebude. Pokud databázi e-mailových adres zakoupíte, počítejte s tím, že její původ bude přinejmenším pochybný, v horším případě bude výsledkem trestné činnosti (např. zcizena nespokojeným zaměstnancem, hackerem a podobně), kterou svým nákupem nepřímo podporujete .
Lhát vám nebudeme, silnou databázi nevybudujete přes noc, ale vaše úsilí a čas, které do budování kvalitní databáze vynaložíte, se vám v budoucnu mnohonásobně vrátí.
Chcete vědět, jak vám Boldem pomůže při tvorbě kvalitní databáze? Přečtěte si další informace o tom, jak využít automatizovaný marketing ve firmách s Boldem.
Mohlo by vás zajímat:
25. října 2024
Díky nové funkci máte přímo v aplikaci přehled o tržbách a všech důležitých statistikách e-mailových kampaní na jednom místě. Šetřete čas s Boldem.
15. července 2024
Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.
1. července 2024
Akční tarify Boldem na konci srpna 2024 končí. Jak to bude s cenami od 1. září?