Píšeme Boldem blog

E-mailové kampaně 4. díl – typy e-mailových kampaní

Publikováno 8 min. čtení

typy e-mailových kampaní

Při tvorbě e-mailingu narazíte na různé typy kampaní, které můžete vytvořit. Od uvítacích až po reaktivační. My si teď spolu všechny e-mailové kampaně projdeme a řekneme si, proč byste je měli do svého plánu zařadit a jak vám e-mail marketing pomáhá.

Obsah článku:

Welcome e-mail (uvítací e-mail)

Když vám ve schránce přistane kontakt na nového uživatele, který se přihlásil k odběru, sluší se uvítat ho ve vaší komunitě. Poděkujte mu za odběr, představte sebe / vaši společnost a dejte mu vědět, co může od vašich e-mailů čekat.

Pokud jste za odběr newsletteru slíbili dárek (třeba slevu nebo e-book), nezapomeňte na něj. Nedodržení slibu není dobrou vizitkou. Pozvěte odběratele na své sociální sítě s malou ochutnávku, co na nich najde. Seznamte se s uživatelem, například ve formě dotazníku. Zeptejte se ho na narozeniny. Buďte zvědaví, jaké typy e-mailů ho zajímají nebo jak se o vás dozvěděl. Pomůže vám to v personalizaci a při přípravě dalších kampaní.

Welcome e-mail je nejlepší automatizovat a nastavit odeslání ihned po registraci. Pokud od zapsání uživatele a uvítacího e-mailu (nebo série e-mailů) uplyne delší doba, může na vás člověk snadno zapomenout a ztratit zájem.

Tipy a nápady na obsah welcome e-mailu:

  • Poděkování
  • Představení značky
  • Videa
  • Odkaz na blog/magazín
  • Pozvánka na sociální sítě
  • Dotazník
  • Malý dárek
welcome e-mailové kampaně

Klasické promo kampaně

Když si teď otevřete svoji e-mailovou schránku, určitě v ní najdete minimálně jeden promo e-mail. Pokud ne hned několik. Klasické promo kampaně jsou v e-mailingu nejběžnější a nejpoužívanější. Propagujete v nich produkt, modelovou řadu nebo službu – přinášíte uživateli více informací a říkáte mu, jaké výhody pro něj má.

E-mailové promo kampaně ve schránkách uživatelů často splývají a zapadají. Všechny vypadají podobně, proto je vaším úkolem se co nejvíce odlišit a napsat e-mail, který prodává. Vymyslete originální, netradiční styl, poutavý předmět, který bije do očí, a myslete strategicky. Rozhodněte se, kdy stačí jednorázový e-mail a kdy se vyplatí navazující série e-mailů.

Tipy, jak okořenit promo e-mailové kampaně:

  • Vyvolejte emoce
  • Přidejte vtípek
  • Vzbuďte v zákazníkovi zvědavost
  • Použijte hlášku ze známého filmu, nebo část textu oblíbené písničky
  • Nabídněte dárek – slevu, nebo produkt zdarma
promo e-mailové kampaně

Sezónní e-mailové kampaně

Sezónní e-mailové kampaně jsou na textaci nejjednodušší. Nemusíte vymýšlet nic úplně nového, jenom se svezete s událostí, která je s kampaní spojená. Využít můžete všechny svátky, které dokážete s vaším sortimentem spojit. Tvořte speciální akce či exkluzivní nabídky. To je to, co zákazníky přitahuje.

Věci, které byste měli vzít v úvahu při tvorbě sezónní kampaně:

  • Pokud působíte na zahraničním trhu, nastudujte si, které svátky se tam slaví a podle toho kampaně plánujte.
  • Začněte s přípravou sezónní kampaně včas; lidé jsou v tato období bombardováni e-maily, proto se ujistěte, že v jejich schránce přistane vaše sdělení jako první a s dostatečným předstihem.
  • Ujistěte se, že grafická podoba, obsah i jazyk sedí se svátkem, na který kampaň míříte. Valentýnská kampaň bude vypadat jinak než velikonoční e-mailing.
  • Nezapomeňte na naléhavost akce (odpočet) – to je jeden z důvodů, proč sezónní kampaně fungují, jsou jen na omezenou dobu.
sezónní e-mailové kampaně

Produktové kampaně

V e-mailové produktové kampani informujete zákazníka o nových produktech, které se ve vaší nabídce objevily. Produktové e-mailingy jsou často oříšek. Lidé všeobecně nechtějí dostávat nabídky produktů často a mnohdy se stává, že nejsou tak zajímavé, jako ostatní typy kampaní.

Pár tipů k produktové kampani:

  • Vytvořte jednoduchou a přímočarou kampaň, žádné omáčky kolem.
  • Než zahlcovat zákazníka aktualizací o každém produktu, promyslete týdenní / měsíční souhrn.
  • Použijte velký, jasný nadpis, obrázek, stručný popis a tlačítko s CTA (výzvou k akci).
produkutová e-mailová kampaň

Aktualizace blogu/magazínu novými články

Pokud píšete v rámci značky blog nebo magazín, určitě není na škodu pravidelně vaše zákazníky informovat o nových článcích. Ideálně neupozorňovat na každý článek zvlášť, ale posílat týdenní nebo měsíční souhrn (stejně jako u produktových kampaní).

Co je důležité při aktualizaci blogu nebo magazínu:

  • Sdílejte články vizuálně přitažlivým způsobem.
  • Nezapomeňte na titulek článku, poutavý obrázek a krátkou anotaci – ideálně takovou, která nakousne nějakou zajímavost, vzbudí ve čtenáři zvědavost a článek rozklikne.
blogové články

Prodejní e-mailové kampaně

Cíl prodejní kampaně je jasný – přivést uživatele k nákupu. Jedná se o automatizované e-maily s personalizovanou nabídkou produktů podle toho, jak se zákazník na stránkách choval – jaké produkty si prohlíží, které stránky navštěvuje.

Důležité body v prodejní kampani:

  • U nových uživatelů začněte s prodejní kampaní co nejdřív.
  • Posílejte prodejní kampaně pravidelně – udržujete se v podvědomí.
  • Personalizujte – oslovte jménem, posílejte relevantní nabídku.
  • Zjistěte, ve které fázi see-think-do-care se zákazníci nachází a podle toho kampaň upravte.
prodejní e-mailové kampaně

Post-purchase kampaň (kampaň po nákupu)

Kampaň po nákupu se spouští v momentě, kdy zákazník nakoupí produkt nebo službu. E-mail kampaně po nákupu může posloužit jako nenásilné pošťouchnutí zákazníka k dalšímu nákupu. V těchto kampaních můžete zákazníkovi posílat personalizované rady a tipy na články. A když pak uplyne delší doba, můžete začít s nabídkami na další produkty, které se hodí k tomu, co zákazník zakoupil.

Co přináší e-mailingová kampaň po nákupu:

  • Upevňování vztahu se zákazníkem
  • Zvyšování pravděpodobnosti, že u vás příště zase nakoupí
  • Udržování povědomí o vaší značce
  • Budování loajality a důvěry
e-mailové kampaně po nákupu

Transakční e-maily

Mailingová kampaň s transakčními e-maily se spouští na základě akce zákazníka. Jedná se o automatizované e-maily, které uživateli automaticky přijdou, aniž byste je museli odesílat ručně. Na první pohled můžou působit technicky až roboticky, ale když se správně uchopí a zpracují, dokážou přinést větší tržby než ostatní kampaně.

Transakční e-maily mají vysokou míru prokliku (CTR) – zákazníci tento e-mail očekávají. Vy ho můžete využít k výzvě k další akci – například k nákupu produktu, který s povahou e-mailu souvisí, přidat odkazy na články v blogu, videa, nebo na sociální sítě.

Po jakých akcích zákazníka spustit transakční e-mailovou kampaň?

  • Registrace do e-shopu / vašich stránek
  • Potvrzení objednávky
  • Přihlášení k odběru newsletterů
  • Registrace na událost
transakční e-mailové kampaně

Rozesílání newsletterů

Prostřednictvím newsletterů (zpravodajů) dáváte svým zákazníkům pravidelný přísun informací o tom, co je u vás nového. Udržujete je tím v obraze, kontaktu s vaší značkou a rozšiřujete si tím publikum. Hlavním poselstvím newsletteru je informovat čtenáře o tom, co se u vás událo od poslední zprávy.

Buďme ale realisté – každý váš newsletter projdou opravdu jen ti nejoddanější fanoušci, vzhledem k tomu, kolik jich každému z nás v e-mailových schránkách přistává. Proto je potřeba vytvořit takový obsah, který je zaujme.

Tipy na exkluzivní obsah v newsletteru:

  • Slovo šéfa / vedoucího / zaměstnance (specialisty)
  • Zajímavá fakta a statistiky
  • Speciální nabídky, které se jen tak někde nevidí
  • Zajímavosti z vašeho oboru
  • Zákulisní informace – nechte nakouknout čtenáře za oponu toho, jak to u vás funguje (například jak vznikaly články, jak probíhalo natáčení videí, přeřeky, nepovedené fotky /záběry a podobně)
rozesílání newsletterů

Opuštěný košík

Automatizovaná kampaň opuštěného košíku se spouští v okamžiku, kdy si zákazník přidal zboží do košíku, ale nedokončil nákup. Chytnout takového uživatele je mnohem jednodušší, než si myslíte. Došel totiž až do finální fáze – prošel si vaše stránky, udělal si průzkum v sortimentu, vybral si produkty, vložil je do košíku, ale už neodeslal objednávku. A někdy stačí jen malé pošťouchnutí, aby objednávku dokončil.

Stejně jako uvítací kampaň má i opuštěný košík vysokou míru otevření a konverze.

Na co myslet při vytváření kampaně opuštěného košíku:

  • Najděte správný čas pro odeslání první pobídky – nepřipomínejte se hned po deseti minutách neaktivity uživatele.
  • Udejte důvody, proč by měl nákup dokončit, proč vybrané produkty potřebuje.
  • Přidejte trošku humoru – pokud vám to styl komunikace vaší značky dovolí, nebojte se prolomit ledy vtipnou poznámkou.
  • Nabídněte slevu – pokud po první pobídce zákazník objednávku nedokončí, přiložte mu kupon na slevu a nezapomeňte naléhat – přidejte odpočet, po jakou dobu sleva bude platit.
Opuštěný košík

Reaktivační e-mailová kampaň

Pokud je zákazník na vašem seznamu už příliš dlouho a neprovedl z e-mailingu žádnou akci, je na čase se mu připomenout. Reaktivační e-maily posíláte neaktivním uživatelům. Chcete znovu získat jejich pozornost, proto musíte vymyslet něco, co je opravdu zaujme.

Kromě získání pozornosti je cílem reaktivační kampaně pročištění databáze. Proč? Když lidé neotevírají vaše e-maily a nereagují, může to ovlivnit vaši reputaci v očích poskytovatelů a tím i míru doručitelnosti.

reaktivační e-mailová kampaň

Teď už máte všechny informace, které byste měli pro tvorbu kampaní znát. Pokud by vám přeci jen něco chybělo, dejte nám vědět. A pošlete to Boldem!

Mohlo by vás zajímat:

Kateřina Kalivodová Autor: Kateřina Kalivodová
Publikováno: 23. srpna 2022

Jste připraveni?

Je to snadné. Začít můžete rovnou.

Vyzkoušejte Boldem

  • Farmář drží dýně
  • Žena se usmívá před notebookem
  • Lidé, kteří se účastní konference
  • Muž přemýšlí v kanceláři
  • Tým sjíždí řeku během raftingu
  • Lidé chatují na obchodní schůzce
  • Zubařka a její pacientka
  • Rodina v poli
  • Portrét mladé ženy
  • Prodavačka v obchodě s oblečením
  • Automechanici
customer data platform Boldem

15. července 2024

Boldem jako Customer Data Platform

Kouzelná zkratka CDP. Ostříleným markeťákům dobře známá, méně zkušení o ní už možná slyšeli, ale nedokáží si přesně představit, co se pod těmito třemi písmeny skrývá. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co to ta Customer Data Platform je.